3.6

Tusenskönorna

Två tonårsflickor, båda vid namn Marie, konstaterar att världen är på väg utför. De beslutar sig därför för att också de bör sprida kaos omkring sig.

Originaltitel Sedmikrásky
Alternativ titel Daisies
Regissör Vera Chytilová
Manus Vera Chytilová, Ester Krumbachová, Pavel Jurácek
Genre Drama, Komedi, 60-tal
Skådespelare Ivana Karbanová, Jitka Cerhová, Marie Cesková, Jirina Myskova, Marcela Brezinová, Julius Albert, Oldrich Hora, Jan Klusák, Josef Konícek, Jaromír Vomácka

Albion
2020-04-28
En film som inte liknar något annat, som utmanar och leker, gränslöst, omkullkastande och varmt. Och en glädje som verkligen smittar. Därmed inte sagt att det här funkar helt och fullt, och visst är det lite tröttsamt i längden också. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
stgurgel
2018-02-11
Anarki och idioti. Charmigt, tröttsamt och kul. Och unik, det får man ge den.
2017-01-17
Nivån är ojämn. Jag tycker om det originella i scenerna och man kan se en viss symbolik. Ibland blir det riktigt lustigt och charmigt. Det är skönt att det inte är förutsägbart eller sliskigt. Samtidigt är filmen så osammanhängande att det är svårt att fängslas. Huvudpersonerna pratar tillgjort och övertydligt hela tiden utan något tydligt syfte. I en del scener har de lagt på färg på ett onaturligt vis (alltså inte med hjälp av belysning och dekor). Jag tror att filmen vill beröra och väcka tankar, men känner inte att den lyckas riktigt med det. En halvdan originell film för stunden som hade kunnat bli mycket bättre med ett intressant manus, spännande dialoger och mindre övertydligt effektsökeri. Som helhet får den en svag trea. Kom att tänka lite på den grekiska filmen Attenberg, som jag tycker är mer lyckad.
Fiskjävel
2016-09-26
En sjukt underhållande film som utmanar dåtidens (och i viss mån även nutidens) syn på könsroller och struktur. Rent filmtekniskt är det en fröjd för ögat. 4.
chris_lambert_
2016-09-14
Inte riktigt min stil men intressant rent tekniskt. Symbolik och politisk bakgrund känns ibland jobbigt att ta till sig. Bör ses om efter man har läst på lite.
2016-09-03
Nja...
Taandborste
2014-12-19
När livet är absurt slår man på den här och inser att det inte är så absurt i alla fall. Vackert!
sunvalley
2014-09-09
Som man kan jag säga att det här var som en spark mellan benen.
LaszloKovacs
2014-04-04
Två tidstypiska 60-talsmodeller som teasar skiten ur publiken!
kruxz
2014-01-19
Osammanhängande smörja som helt och hållet saknar substans. Det känns snarare som ett taffligt experiment i filmteknik än en riktig spelfilm. Meningslöst och löjligt, ett slöseri av film.