3.7

Tuvalu

En familj driver ett fallfärdigt badhus som har det tämligen glest mellan besökarna. Den äldre sonen vill bygga lägenheter av huset medan den yngre försöker uprätthålla illusionen av att affärerna går bra. Samtidigt pågår ett trevande kärleksförhållande mellan den yngre sonen och en ung kvinna som kommer till badhuset på jakt efter en gammal ångmaskin som finns där. Filmen saknar dialog.

Originaltitel Tuvalu
Regissör Veit Helmer
Manus Veit Helmer, Michaela Beck
Genre Komedi, Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Denis Lavant, Tjulpan Chamatova, Philippe Clay, Terrence Gillespie, EJ Callahan, Djoko Rosic, Catalina Murgea, Todor Georgiev

Gröne_Orm
2009-09-22
Grymt visuellt och mysigt om en debil kille som gillar att lukta på använda bh:ar. Påminner om många, men liknar ingen, film.
wst
2008-09-08
En annorlunda stil som tidigare nämnts påminner om andra regissörers. Väldigt fin och vacker film med bisarra och roliga karaktärer. Miljöerna är fantastiska, höjer stämningen avsevärt. Gillar verkligen att det inte finns någon dialog i filmen och att man istället får läsa av karaktärernas kroppspråk och dylikt. Romantisk på ett annorlunda sett och även underhållande! Riktigt bra.
mystepho
2008-02-18
Måste hålla med tidigare kommentarer om likheten med Roy Andersson och Jeunet/Caro, men ibland tappar den greppet om mig på ett sätt som ingen av ovanstående gör - detta resulterar i en fyra. Har haft skyhöga förväntningar om denna också i flera år vilket kan ha påverkat en smula. 8/10
PeterTheW
2006-05-04
Ett väldigt bisarrt och otroligt vackert experiment, med nästan inga repliker. Påminner starkt om Jeunet & Caros "Delicatessen".
Janozh
2005-09-13
Det låter onekligen lovande på era kommentarer. FT tror på en fyra. Måste se!
Chill0
2004-07-10
vacker och fantastisk beskriver den med enkla medel en bisarr sagovärld med en stil som jag tycker påminner om dels jeunet/caro som du sa, och dels roy andersson. men det kanske bara är jag.. det är är förbannat fin film iallafall.
springbay
2003-07-26
Spontant kommer jag att tänka på Jeunet & Caro när jag ser Tuvalu. Skön film med roliga karaktärer.