2.9

Tvillingarna

Larry ser skidläraren Karin Borg och bestämmer sig genast för att köpa privatlektioner av henne, och snart är hon hans fru. Men när han åker tillbaka till New York så vägrar hon att följa med honom. När hon till sist kommer till den stora staden så har Larry börjat träffa sin gamla flamma Griselda. Här kommer Karins fiktiva tvillingsyster Katherine in i bilden.

Originaltitel Two-Faced Woman
Regissör George Cukor
Manus George Oppenheimer, Salka Viertel, S N Behrman
Genre Komedi, Romantik, 40-tal
Skådespelare Greta Garbo, Melvyn Douglas, Ruth Gordon, Constance Bennett, Roland Young, Robert Sterling, Frances Carson

myslas
2019-06-15
Garbo gör sitt bästa i denna hennes sista film för att göra ett ganska svagt manus intressant. Hon lyckas till viss del, restaurangscenen är fantastisk, men allt för stor del av filmen består av repetitiva och rätt trista scener tillsammans med Douglas.
goeran
2016-11-20
George Cukors Two-Faced Woman från 1941, Greta Garbos sista film, är en lättsam komedi som ger en stunds trevlig förströelse. Den är inte alls så medioker som vissa har velat göra gällande men jämfört med hennes föregående film (mästerverket Ninotchka) väger naturligtvis Two-Faced Woman rätt lätt. Greta Garbo har en hel del oförglömliga scener i filmen; allra bäst är väl hennes exotiska dansscen på restaurangen. Den katolska påtryckningsgruppen Legion of Decency dömde ut ursprungsversionen av filmen som omoralisk vilket ledde till att vissa scener gjordes om. Filmen blev på grund av dessa ändringar mera urvattnad och präktig; vilket är synd!
Astrojacob
2012-10-04
Garbos svanesång blev en miss, trots att hon gör sitt bästa. Spelar både packad och får chans att skratta sitt mörka skratt. Som extra belöning (fick vänta en dryg timma) så fick hon även säga sitt magiska ord "alone" som för alltid blev förknippat med hennes karriär - alone. Hon sa det t.o.m. två gånger. Och för att riktigt banka in magin så frågade Douglas henne "vet du verkligen vad ordet "alone" betyder". Det är ren filmhistoria. Filmen var annars en myspys slätstruken bagatell, lite feelgood och fniss men räcker bara till en Trea. Tack för en magisk karriär Greta!!!
NoWireHangers
2010-11-14
Filmen misslyckas totalt med att introducera karaktärerna på ett sätt som gör publiken intresserad av dem. Skådespelarna gör sitt bästa men kan inte få mig att bry mig om karaktärerna. Här finns några bra scener och storyn har egentligen potential men på det hela taget är det ganska ointressant och oengagerande. Ett par totalt misslyckade försök till slapstickhumor i början av filmen och en actionscen på Åsa-Nisse-nivå i slutet gör inte saken bättre.
HerrArne
2009-07-11
Manuset har sina brister men Garbo levererar.
alimony
2005-11-01
bara en massa slapstick nästan hela tiden, och dessa oändliga skidscener. dåligt manus, dålig film. men bra skådespelare.