Twice Born

En ensamstående mamma tar sin tonåriga son till Sarajevo där hans far dog i den bosniska konflikten för flera år sedan.

Baserad på romanen Venuto al mondo av Margaret Mazzantini från år 2008.

Originaltitel Venuto al mondo
Regissör Sergio Castellitto
Manus Sergio Castellitto, Margaret Mazzantini
Genre Drama, Romantik, Krig, 2010-tal
Skådespelare Penélope Cruz, Emile Hirsch, Adnan Haskovic, Saadet Aksoy, Pietro Castellitto, Mira Furlan, Jovan Divjak, Vinicio Marchioni, Branko Djuric, Jane Birkin, Sergio Castellitto, Bruno Armando, Fausto Russo Alesi, Juan Carlos Vellido, Luna Zimic Mijovic

RustyFilm
2020-08-29
En historia som berättas på ett mycket krångligt sätt, det märks att det finns en bok i botten som är dåligt överförd till film. Det hoppas flitigt mellan nutid (tidigt 2000 tal) och Balkankrigets tid (tidigt 90 tal). Det är ju en vanlig berättarform men förekomsten av dessa tidshopp är extremt hög här. Dessutom är ofta övergångarna mellan händelserna i respektive tidsepok dåligt redigerade. Vad som berättas är en kärlekshistoria (eller snarare kärlekshistorier) i skuggan av Balkankriget. Mycket beroende av ovan beskrivna dåligheter var jag beredd att leverera ett lägsta betyg. Men jag gav det hela en ny chans, och efter omtitt blir betyget 3, för om man bara hänger med i svängarna är det här trots allt en hyfsat bra film.
mammene
2015-03-30
Kan tycka att karaktärerna var lite överdrivet stereotypiska, men historien som rullades upp efter hand var fängslande, tycker om när man får bli överraskad.
StureStenhög
2015-03-24
En ständigt överdramatisk film med överspelande skådespelare och överdrivet excentriska karaktärer. Allt blir helt enkelt ganska fånigt, inte minst kärlekshistorien som lider av en total brist på kemi mellan Cruz och Hirsch. Boken har jag ingen koll på alls, men det märks verkligen att det här är en film som är baserad på en bok, det tycks som att mer energi har lagts på att få med alla viktiga händelser än att få dem att fungera tillsammans som en helhet. Men historien håller mig iaf intresserad hela vägen, och det blir lite bättre i andra halvan, men på det stor hela känns det här inte speciellt genomarbetat
Catwalker
2015-01-28
ah, har sett en del 3/4 filmer nu så blir svårt att bedöma. Denna var en trea när jag såg den men en fyra i efterhand. Håller med asasae delvis, men är väl det som gör filmen intressant också. den gnager i efterhand, och jag tycker både cruz, hirsch och "gojko" spelar suveränt.
larox
2014-11-30
Imponerande! En fullträff som lutar mot en femma. Härliga och intressanta karaktärer; Penelope Cruz presterar på högsta nivå men jag tycker samtliga var på topp. Vacker film som speglar livet med alla brister. Konstnärskollektivet i Sarajevo gav mig 70-talsvibbar. Härligt! Mångfacetterad schysst och genomtänkt musikval. I krig och kärlek kan vad som helst hända, så sant!
asasae
2014-10-31
Ogillade karaktärerna, jag tyckte de var konstiga och hade en olustig syn både på krig och kärlek. Samtidigt fångade filmen mig så oavsett vad jag tyckte om filmen så var jag nyfiken på slutet, därav betyg 3.
WillyV
2014-10-17
Svag trea, ojämn med några scener som bränner till rejält medans andra är off. Mest troligen pga den obefintliga kemin mellan Cruz och Hirsch. Men, lex boobies höjer från den starka tvåan.
Gigi1943
2014-06-18
När jag såg den här första gången så tyckte jag det var ett sömnpiller, nu efter andra gången tycker jag den är riktigt bra, så olika man kan bedöma en film, och jag höll mig vaken hela tiden! Fast det var lite hoppigt i tiden, man visste inte riktigt var och när man befann sig.