3.8

Twilight Samurai

Fridfulle Seibei Iguchi är en lågt rankad samurai och änkling som lever med sina två döttrar och sin senila mamma. En dag får han reda på att systern till hans bästa vän har skiljt sig. Seibei blir utmanad av hennes ex-make då Seibei börjar synas tillsammans med henne. Efter duellen föreslår hans vän att han ska gifta sig med hans syster. Men Seibei tackar nej då han anser att han är för fattig. Samtidigt tvingar hans klan honom att acceptera en order och han blir tvungen att plocka upp sitt svärd igen...

Originaltitel Tasogare Seibei
Regissör Yôji Yamada
Manus Yôji Yamada, Yoshitaka Asama
Genre Action, Drama, 2000-tal
Skådespelare Ren Ôsugi, Hiroyuki Sanada, Min Tanaka, Rie Miyazawa, Nenji Kobayashi, Mitsuru Fukikoshi

Zebulonm
2018-08-06
En brs film med en fin historia.
S_Griffon
2015-06-05
Bra klassisk samuraj film.
hsimpson
2013-09-07
Jag såg både The Hidden Blade och Love and Honour före denna, och nu har jag börjat tröttna en aning på Yamadas lågmälda samurajdramer. Visst, det är fint och stämningsfullt, men det är ju inget nytt (även om den här ändå är äldst av de tre filmerna). Var inte riktigt i rätt stämning för den här filmen, som var väl långdragen och i mitt tycke inte lika imponerande som övriga två.
RichardEk
2013-07-25
Lågmäld samuraifilm med poetiska undertoner. Istället för att fokusera på svärdsdueller (det är bara ett fåtal i filmen) handlar filmen huvudsakligen om den sociala rigiditeten i feodaltidens Japan, men också om förälskelse, socialt ansvar och plikt. Skymningssamuraien, en änkling som istället för att sitta och dricka sake med de andra samuraierna går hem till sina barn (i skymningen) blir motvillig hjälte samtidigt som han blir förälskad i en återvändande ungdomskamrat. Detta är en historia, återberättad av samuraiens dotter i gammal ålder, väl regisserad och dramatiserad.
Engravadlax
2013-05-04
Simpel var ordet, och jag instämmer även med Tiptaka. Tasogare Seibei är samurajfilm för moderna västerländska liberaler som egentligen inte gillar samurajfilm (en 'anti-samurajfilm' m.a.o., lite som våra moralistiska antikrigsfilmer); karikatyrer av en elak och osympatisk överhet, genusmedveten huvudkaraktär, minimalt lite våld och tonvikt på underdog-skildring av gnälliga lågstatussamurajer. Skådespel, manus och kinematografi är medelmåttigt, ibland undermåligt, men inte direkt dåligt. Musiken däremot är inte mycket att hurra för och ofta helt malplacerad. Epilogens sista voice-over: "my father had no desire to rise in the world" säger allt; en budskapsfilm för deprimerade.
Tiptaka
2013-04-23
Jag var efter 10 minuter övertygad att manusförfattaren torde vara kvinna. Hemmapappor var nog inte alltför vanligt förekommande i feodala Japan. Filmen är hursomhelst annorlunda och väldigt bra.
Markezzo
2013-03-18
Välgjord men en simpel och tyst film som begär att tittaren fyller i mellan linjerna en del. Var långt ifrån det rätta sinnesstämningen för att njuta av den, svag trea,
CHNE
2012-02-24
Vacker film.
MissChai
2010-12-29
filmtipset rocks!!
HerrNenne
2010-11-27
Den kommer aldrig någon riktig vart vilket är synd, men ändå rätt fin. Slutet ingen höjdare kanske.