2.7

Twilight zone - På gränsen till det okända

Episodfilm med fyra berättelser som bygger på eller är inspirerade av avsnitt ur den klassiska TV-serien Twilight Zone.

Originaltitel Twilight Zone: The Movie
Regissör John Landis, Joe Dante, Steven Spielberg, George Miller (II)
Manus John Landis, George Clayton Johnson, Richard Matheson, Melissa Mathison, Jerome Bixby
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Albert Brooks, Dan Aykroyd, John Lithgow, Vic Morrow, Scatman Crothers, Bill Quinn, Kathleen Quinlan, Jeremy Licht, Burgess Meredith (röst), Doug McGrath, Charles Hallahan, Dick Miller, Nancy Cartwright, Abbe Lane, Donna Dixon

Robkiller
2019-06-27
Alltid svårt med antologi-filmer... rätt ojämn, men blev bättre efter halva när den började spåra ur.
Rele
2019-05-08
Inget till mig. Jag ändrar betyget till en tvåa.
2018-01-02
Trams, nej tack!!!
Engravadlax
2016-10-11
Ganska charmigt, iaf Lithgowsegmentet.
Metheuz
2016-08-04
Bara sista delen som var bra. Inte helt otippat att Spielberg gjorde den mesigaste delen.
2016-04-30
Barndomsnostalgi som var kul att se om efter många år. Tyvärr var den ju knappast lika bra nu som då, men ej heller dålig. Håller ihop sig fint över segmenten även om jag tycker Spielbergs episod med sin söta story kändes malplacerad och gjorde ett korkat avbrott i skräcktemat.
BarryHero
2014-06-12
Prolog: 3/5, Seg. 1: 2/5, Seg. 2: 1/5, Seg. 3: 2/5, Seg. 4: 3/5. Sista ar klart bast tillsammans med prologen. Trakigt att Vic Morrow och de tva barnen skulle behova ga bort for det forsta segmentet som ar alldeles for utdragen for att vara bra. Man fattar budskapet direkt. Sista ar en remake pa en klassiker och valgjord aven om man sett den forut i olika versioner. Overlag underkand med tanke pa att bara 2/5 delar ar godkanda. Tredje delen kunde hav arit bra men ungen ar for jobbig och den sparar ur mot slutet. Stundtals otack dock med bra stamning.
Dutch
2013-12-21
Barnslig och mysiga 80tals-films där Lithgows är den bästa.
HansMoleman
2013-10-18
Vilken nostalgi! Har sett den här någon gång i yngre ålder. De två sista delarna har ju parodiserats härligt i The Simpsons.
ziferN
2013-10-17
Som dom flesta antologierna är även denna riktigt ojämn beroende på att alla delar i filmen inte håller samma klass, främst p.g.a. olika regissörer. Den första tyckte jag var riktigt intressant att följa, samt så levererar den ett ytterst bra budskap och jag blev dessutom lite ledsen när den tog slut då jag ville se mer. Den andra är tydligt regisserad av Spielberg där allt är gulligt och sentimentalt, men den fungerade iallafall att titta på. Den tredje är som den andra; helt ok men knappast något märkvärdigt. Den fjärde och sista delen är dock klart den bästa tillsammans med den första som bjuder på spänning och suveränt skådespel. Så ja, eftersom filmen är ojämn i sin helhet blir det därav en trea i betyg men hela konceptet i sig är klart underhållande.