3.3

Twin Peaks: Fire Walk with Me

Twin Peaks är en liten stad på gränsen till Kanada. En ung prostituerad, Teresa Banks, hittas mördad. FBI kopplas in och agent Chet Desmond får hand om fallet. Ledtrådar till gåtans lösning dyker upp på de mest oväntade och överraskande sätt. När Desmond mystiskt försvinner kopplas specialagent Dale Cooper in. Samtidigt dras en annan ung flicka, high school-eleven Laura Palmer in i en tillvaro med sex och droger i en allt större omfattning. Prolog till den kultförklarade tv-serien.

Originaltitel Twin Peaks: Fire Walk with Me
Regissör David Lynch
Manus David Lynch, Robert Engels
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Sheryl Lee, Ray Wise, Mädchen Amick, Dana Ashbrook, Phoebe Augustine, David Bowie, Eric DaRe, Miguel Ferrer, Pamela Gidley, Heather Graham, Chris Isaak, Moira Kelly, Peggy Lipton, David Lynch, James Marshall, Jürgen Prochnow, Harry Dean Stanton, Kiefer Sutherland, Lenny von Dohlen, Grace Zabriskie, Kyle MacLachlan, Frances Bay, Catherine E Coulson, Michael J Anderson, Frank Silva, Walter Olkewicz, Al Strobel, Gary Hershberger, Sandra Kinder, Chris Pedersen, Victor Rivers, Rick Aiello, Gary Bullock, Calvin Lockhart

Skapad 2019-11-17 av krufo
David Lynchs Twin Peaks är en av de mest älskade TV-serierna någonsin. Tack vare en väl avvägd blandning mellan såpopera och deckare med alldeles lagom mycket övernaturliga inslag gick den hem ...   Läs mer »

RustyFilm
2021-10-03
Vi såg detta utan att ha sett ett enda avsnitt av den stora TV-serien. Jag antar att det finns en mängd blinkningar ditåt, och utan den erfarenheten är det nog knepigt att ta till sig detta. Har dock ganska stor erfarenhet av Lynchs övriga produktioner. Så jag vet att det inte är så lätt även utan detta handikapp. Men visst bjuds det på flera helt magiska och mycket sevärda scener med förföriskt ackompanjemang av Badalamentis soundtrack.
BarryHero
2021-04-08
Trollbildande Lynch-film som jag såg nästan direkt efter att ha avslutat säsong två av Twin Peaks. Tonen här är annorlunda och dessutom är produktionskvaliteten högre. Det är både intressant och sorgligt att följa Laura Palmer på nära håll och jag tycker att filmen adderar till Twin Peaks-historien. Dale Cooper är inte med särskilt mycket men det gör ingenting. Denna film handlar egentligen mest om Laura Palmer som vi inte fick följa i Twin Peaks. Ser fram emot att se The Missing Pieces med det bortklippta materialet. Filmen är för övrigt riktigt otäck stundtals.
karlmats
2021-01-19
Det är lite grädde på moset till tv-serien som jag tyckte väldigt mycket om. Man saknar Cooper men det är också kul att få återvända lite till den här världen och se lite mer av vad som föranledde seriens händelser. Samtidigt som inget är direkt dåligt här så saknas lite av charmen som MacLachlan stod för och i slutändan blir det lite som ett längre, och snäppet sämre avsnitt av serien. Sevärt, men inte något mästerverk i mina ögon. En stark 2a.
päronanton
2019-11-17
Twin Peaks serien är en utav mina favoritserier Ett sant mästerverk! I den här filmen får vi veta historien innan tv serien tar sin början! Twin Peaks har en fantastisk stämning! Det har denna med!
TheHerminator
2017-12-16
Egentligen omöjlig att ge ett rättvist betyg eftersom den ju bara är en fotnot till TV-serien - men jag blev berörd så vafan.
Dream
2017-07-11
Beskriver väldigt bra Laura Palmer hemska liv och känns väl ganska logiskt varför hon knarkar när hon har en sådan sjuk "Josef Fritzl" liknande pappa, dock så finns det ju en förklaring till varför Lauras pappa är sådan, (men då får man ta sig tid att både se serien och filmen för att någorlunda begripa detta.) Mystiken saknas från serien, annars är det en helt okej samt värdig uppföljare, framför allt så saknas det 90 - taliga "såpopera" tramset som serien bjöd på i vissa partier och det är skönt, i övrigt så är serien självklart mycket bättre.
myslas
2017-04-21
Nä, det här tillför faktiskt ingenting. Mystiken är en stor del till att serien var så framgångsrik. Att försöka förklara allting är närmast kontraproduktivt. Det finns förvisso en och annan scen som håller hög klass men för det mesta känns det som om det är material som skulle blivit bortklippt från TV-serien.
InzZzomnia
2016-01-05
Nä, vad skulle det här va bra för? Se serien istället.
husberg
2015-11-15
En lyrisk extrapolation av original-TwinPeaks-kosmologin; allt i denna värld är till brädden fyllt av innebörd. I verklighetens holografi pekar alla tecken rhizomatiskt på varandra, och inom det partikulära framträder en symmetri märkligare än helheten.
Zarquon
2015-05-05
Kan börja med att konstatera att FWWM inte står bra nog på egna ben, och främst är till för de som redan sett hela serien, då den innehåller massiva spoilers för densamma. Och även om den innehåller en hel del sköna Lynchismer och bra musik, tillför filmen egentligen tillräckligt med nytt för den som sett serien? På det är svaret ett bestämt "aubergine".