3.3

Twin Peaks: Fire Walk with Me

Twin Peaks är en liten stad på gränsen till Kanada. En ung prostituerad, Teresa Banks, hittas mördad. FBI kopplas in och agent Chet Desmond får hand om fallet. Ledtrådar till gåtans lösning dyker upp på de mest oväntade och överraskande sätt. När Desmond mystiskt försvinner kopplas specialagent Dale Cooper in. Samtidigt dras en annan ung flicka, high school-eleven Laura Palmer in i en tillvaro med sex och droger i en allt större omfattning. Prolog till den kultförklarade tv-serien.

Originaltitel Twin Peaks: Fire Walk with Me
Regissör David Lynch
Manus David Lynch, Robert Engels
Genre Mysterium, Kriminalare, Thriller, Drama, 90-tal
Skådespelare Sheryl Lee, Ray Wise, Moira Kelly, Kyle MacLachlan, Dana Ashbrook, James Marshall, Mädchen Amick, Miguel Ferrer, Chris Isaak, Kiefer Sutherland, Grace Zabriskie, David Bowie, Heather Graham, Frank Silva, Peggy Lipton, Harry Dean Stanton, Pamela Gidley

Skapad 2003-05-19 av krufo
David Lynchs Twin Peaks är en av de mest älskade TV-serierna någonsin. Tack vare en väl avvägd blandning mellan såpopera och deckare med alldeles lagom mycket övernaturliga inslag gick den hem ...   Läs mer »

TheHerminator
2017-12-16
Egentligen omöjlig att ge ett rättvist betyg eftersom den ju bara är en fotnot till TV-serien - men jag blev berörd så vafan.
Solidus
2017-12-06
En onödig prequel som visualiserar det som berättas om Laura Palmer i serien "Twin Peaks". Filmen bidrar inte till något nytt och Lynch väljer att ta bort en del av seriens mystisk, vilket jag betraktar som ett dåligt vägval. Filmen är seg, men det finns några obehagliga scener. Filmen fyller inte någon funktion och betyget blir en avgrundsdjup 1:a.
2017-10-22
Mörk men bra
Dream
2017-07-11
Beskriver väldigt bra Laura Palmer hemska liv och känns väl ganska logiskt varför hon knarkar när hon har en sådan sjuk "Josef Fritzl" liknande pappa, dock så finns det ju en förklaring till varför Lauras pappa är sådan, (men då får man ta sig tid att både se serien och filmen för att någorlunda begripa detta.) Mystiken saknas från serien, annars är det en helt okej samt värdig uppföljare, framför allt så saknas det 90 - taliga "såpopera" tramset som serien bjöd på i vissa partier och det är skönt, i övrigt så är serien självklart mycket bättre.
myslas
2017-04-21
Nä, det här tillför faktiskt ingenting. Mystiken är en stor del till att serien var så framgångsrik. Att försöka förklara allting är närmast kontraproduktivt. Det finns förvisso en och annan scen som håller hög klass men för det mesta känns det som om det är material som skulle blivit bortklippt från TV-serien.
InzZzomnia
2016-01-05
Nä, vad skulle det här va bra för? Se serien istället.
husberg
2015-11-15
En lyrisk extrapolation av original-TwinPeaks-kosmologin; allt i denna värld är till brädden fyllt av innebörd. I verklighetens holografi pekar alla tecken rhizomatiskt på varandra, och inom det partikulära framträder en symmetri märkligare än helheten.
Zarquon
2015-05-05
Kan börja med att konstatera att FWWM inte står bra nog på egna ben, och främst är till för de som redan sett hela serien, då den innehåller massiva spoilers för densamma. Och även om den innehåller en hel del sköna Lynchismer och bra musik, tillför filmen egentligen tillräckligt med nytt för den som sett serien? På det är svaret ett bestämt "aubergine".
larsen1976
2015-05-02
Med snudd på 4. Inte lika bra som serien.
Star-Basse
2015-02-11
Ren skit från börja till slut! Var länge sen jag såg en sån här skit film.