2.4

Twister

Tornadoexperten Jo Harding och hennes team förbereder sig för att placera ett mätinstrument i tornadons centrum. Ett jobb förenat med livsfara, en tornados rörelser kan aldrig helt förutses. Dessutom är ett konkurrerande team dem i hälarna. Då slår naturens krafter till.

Originaltitel Twister
Regissör Jan De Bont
Manus Michael Crichton, Anne-Marie Martin
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Helen Hunt, Bill Paxton, Jami Gertz, Cary Elwes, Philip Seymour Hoffman, Alan Ruck, Lois Smith, Sean Whalen, Scott Thomson, Zach Grenier, Todd Field, Joey Slotnick, Wendle Josepher, Jeremy Davies

Skapad 2019-12-08 av Rollywood
Twister är katastroffilmen som nästan alla känner till. Den öppnade en helt ny genre inom filmvärlden och katastroffilmer. Handlingen tar sin början redan i slutet av 60-talet då en bondfamilj ...   Läs mer »

Sheepy
2023-12-04
En halvtrist katastroffilm kombinerat med ett menlöst inbakat skilsmässodrama mellan Dr. Jo Harding (Helen Hunt) och Bill Harding (Bill Paxton). Effekterna är för sin tid mycket välgjorda men handlingen i sig är ointressant och de flesta karaktärer känns orealistiska/överdrivna. Det är kul att se Philip Seymour Hoffman i en av hans tidigare roller men hans skådespelarprestation här står sig slätt mot framtida rolltolkningar.
darkmist82
2022-08-06
Twister är en spännande och fartfylld film där ett gäng forskare försöker lösa mysteriet med orkanernas styrka. Det blir dock en kamp på liv och död och Jan De Bont har regisserat ihop en av sina bättre filmer med denna. Skådespelarna är stabila, musiken stämningsfull och handlingen går från drama till spänning och varierar sig i tempot, vilket är till en fördel. Man kan föreställa sig hur det skulle vara att hamna mitt i sådan storm. En av de bättre katastroffilmer som har gjorts.
2020-11-02
En halvdan film med "Spielberg-slut".
sodomiten
2019-07-06
Det är märkligt att han tar med sin nya tjej så hon får träffa exet. Vem fan hade gjort så mitt i pågående skiljsmässa ? Men jag gillar Bill Paxton (vila i frid), som var med i flera underhållande filmer på 90-talet.
2018-01-19
Ganska seg film,,, nä!

2017-08-06
bitvis dårlig manus og skuespill. Noen av effektene er imponerende. Bra soundtrack om enn rart varierende.
OdinBerg
2016-12-11
Seymour Hoffman är det enda som är bra med den här filmen och korna. Allt annat är skräp.
2016-11-11
Väldigt välgjord och spännande film med bra skådespelare. Bland det bästa som gjordes på 90-talet!
NtoNW
2016-10-22
Faktiskt riktigt kul att se och med bra specialeffekter. Dock en ganska tafflig historia. Ett extra plus att Philip Seymour Hoffman är med.
jezebel
2016-07-02
En bra katastroffilm som var min favorit när jag var tonåring! Lyckas få människan att känna sig väldigt liten. Extra plus för det dystopiska omslaget.