3.5

Två dagar, en natt

Sandra har helgen på sig att övertyga sina arbetskamrater på fabriken att de ska offra sina efterlängtade bonusar så att hon får behålla sitt jobb.

Originaltitel Deux jours, une nuit
Alternativ titel Two Days, One Night
Regissör Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Manus Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Marion Cotillard, Fabrizio Rongione, Christelle Cornil, Batiste Sornin, Olivier Gourmet, Catherine Salée, Laurent Caron, Timur Magomedgadzhiev, Hicham Slaoui, Serge Koto, Philippe Jeusette, Yohan Zimmer, Alain Eloy, Lara Persain, Pili Groyne, Simon Caudry

abnormal
2020-03-11
Vacker och gripande film om solidaritet och värderingar.
Ful_fisk
2019-04-23
Fullkomligt fenomenal. Var verkligen där hela vägen, och Cotillard var sjukt bra i huvudrollen. Fick mig att känna att jag borde se mer av Dardenne, som jag vet sedan tidigare är skitbra. Men det här var verkligen svinbra!
mahasarakam
2018-09-02
En tänkvärd film, som engagerar med enkla medel. Marion Cotillard i huvudrollen är mycket bra.
Bozze80
2018-02-20
Som vanligt med bröderna Dardenne så blir man här serverad socialrealism av högsta klass! Trovärdig skildring av en person på gränsen till att ge upp, på flera plan. Kampen, desperationen, uppgivenheten, vänskapen, egoismen, allt skildras ypperligt!
HerrNenne
2017-09-12
Var rädd att det skulle vara med obekvämt än det var. Visst är den lite jobbig att se på ibland, men inte så den vältrar sig i det. Tycker det är ett bra porträtt av människor.
lucius
2016-02-20
Bra stilstudie i hur människor reagerar när dom tvingas välja mellan medmänsklighet och egoism
sawa
2016-01-08
Orkade inte se klart.
snyltare
2015-12-26
Älskar Marion Cotillard.
kakbakarn
2015-12-06
Favoritreaktionen kan förresten vara han som säger att han kommer rösta för bonusen, men ändå ger henne adresser till andra kollegor. Att inte kunna ge bort kakan men ändå underlätta för någon behövande att stjäla den - jag tror att vi ofta beter oss så.
kakbakarn
2015-12-06
Ännu en riktigt bra film från Dardennebröderna, och Marion Cotillard är förstås absolut världsklass, bland de bästa skådespelarna vi har idag. Ständigt aktuellt tema, och det mer specifika problemet har säkert funnits åtminstone ända sen industrialismens och kapitalismens inträde, tänker jag mig.