3.4

Tyson

Boxningslegenden Mike Tyson öppnar sitt hjärta och talar ut om sin hårda uppväxt, sina drogproblem, fadersfiguren Cus D'Amato, sitt sexmissbruk, kärlek, våldtäktsdomen, åren i fängelset och förstås livet i ringen - från när han tog sin första tungviktstitel med gonorré till slutet där han tuggade Evander Holyfields öra.

Originaltitel Tyson
Regissör James Toback
Manus James Toback
Genre Dokumentär, 2000-tal

Paramis
2020-07-13
En otroligt rörande höjdpunkt kom i slutet av filmen efter en match. Värd att se bara för den intervjun.
Solidus
2019-07-06
Ärlig dokumentär om en fenomenal boxare med har varit vilse i livet under hela sin uppväxt. Det är endast Tysons ord som visas, men han vågar erkänna sina fel, även om det hade varit intressant att också få höra från folk som har arbetat och levt med boxningslegenden. Regissörens konstnärliga sida märks av i redigeringen, vilket inte berikar dokumentären, snarare tvärtom.
widez
2017-04-19
Helt ok dokumentär som ger en glimt av vad som ligger bakom den mäktiga aggressionen i Mike Tyson och hans karriär. Totalt ostoppbar när han var som bäst!
despondency
2016-11-26
En utmärkt dokumentär. Klippningen är ett artistiskt stilgrepp som inte föll mig i smaken men som ett enormt fan av boxning så kan jag bortse från mindre problem. Tysons historia berättas på ett bra och öppet sätt. Fyran är svag men filmen fyller det jag vill ha i en bra dokumentär. För de som får mersmak rekommenderas HBO:s Beyond The Glory: Mike Tyson. Sämre produktionsvärde men bättre sammansatt.
LucaToni
2014-07-08
Mycket intressant. Gränsar till fyra.
Dutch
2014-06-02
Alltid kul att se och höra denna människa.
Smekk
2013-10-21
Riktigt dåligt klippt och regisserat. Potential till en 4 men klippningen och usla regi förstör
KillerPutte
2013-09-30
(Rek.4) En omöjlighet att misslyckas med att göra en dokumentär an Mike Tyson känns det som. Denna regissör gör det helt okej men absolut inte mer.
dafreakish
2013-03-05
Rätt sorgligt och utlämnande av en gammal boxningsmästare med många spöken i huvudet. Ett liv i evig inre kamp skildras med ovanlig ärlighet då Tyson får styra berättandet själv. Dock är filmen bitvis underligt redigerad vilket sänker den en del. Trots det en medryckande dokumentär. Och nog kunde han slå hårt alltid.
latdavid
2013-02-19