3.4

Tyson

Boxningslegenden Mike Tyson öppnar sitt hjärta och talar ut om sin hårda uppväxt, sina drogproblem, fadersfiguren Cus D'Amato, sitt sexmissbruk, kärlek, våldtäktsdomen, åren i fängelset och förstås livet i ringen - från när han tog sin första tungviktstitel med gonorré till slutet där han tuggade Evander Holyfields öra.

Originaltitel Tyson
Regissör James Toback
Manus James Toback
Genre Dokumentär, 2000-tal

55ford
2012-11-07
Horribel idé att klippa filmen så att Tyson ständigt pratar i munnen med sig själv.. Bra i övrigt!
Mortiis
2012-10-22
Jag störde mig inte alls på klippningen och jag gillar upplägget med endast Mike som pratar genom filmen då han trots allt ger ett väldigt sympatiskt intryck och verkar ha stor självinsikt. Hur som helst är det rent sjukt vilken jävla boxare han var fram till och med 1988 och det här porträttet av en av tidernas största resulterar i en stark fyra från min ringhörna.
Anakin_84
2010-10-20
såg den här för längesedan, och har bara glömt att betygsätta den. kollade på den härom dagen, och den är faktiskt riktigt bra. kan visserligen kännas lite...illa med de flummiga klippningarna emellanåt, men i överlag är det en mycket intressant dokumentär. stadig fyra.
ninja
2010-07-17
Tyson är intressant och ger ett oväntat sympatico intryck vilket gjorde mig glad. Något som inte gjorde mig glad var redigeringen av bildmaterialet. En riktigt ful dokumentär blev det.
Kulturgam
2010-06-25
Rappt tempo som fan, lite det som drar ned den

2010-06-04
Tyson får här berätta precis vad han tyckte och tänkte, såväl vad som hände. Ingen annan får komma till tals och människorna bakom projektet tycks inte ha grävt i detaljerna heller. Så i det stora hela känns det som en enda lång intervju. Inte dålig eller ointressant, men anmärkningsvärt enögd framställning för att klassas som en dokumentär.
Sandur
2010-05-22
Håller med Snah, irriterande klippning igenom filmen. Sen så skulle jag nog inte kalla det för en dokumentär heller. Den får bara en tvåa av mig men det kan ju bero på att jag aldrig varit ett fan av Mike...
benjamin
2010-02-16
riktigt irriterande klippning. halvtam 'dokumentär'.
FatAlbert
2010-01-17
I litteraturen skiljer vi på biografier och faktaböcker. Här får Tyson oemotsagd lägga fram historien om sitt liv. Han har all rätt att göra det, men det är inte en dokumentär.
Snah
2010-01-04
Mycket irriterande klippning. Tyson får här tillfälle att "redeem himself", och jag gillar faktiskt inte bilden som framträder. Boxning är en fånig sport; slå halvt ihjäl varandra, fast inte på riktigt. Notera Tysons markant långsammare drag "före" o "efter", vilka iofs säkert kan ha att göra med hans myckna intag av sex, drugs and rock'n'roll. Och gonorré, förstås.