2.9

U-Turn

Mitt i öknen får Bobby problem med bilen och medan han får den reparerad möter han den sköna Grace. Han följer henne hem men överraskas av hennes man som senare erbjuder Bobby pengar för att mörda Grace.

Originaltitel U Turn
Regissör Oliver Stone
Manus John Ridley
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Sean Penn, Jennifer Lopez, Nick Nolte, Joaquin Phoenix, Claire Danes, Powers Boothe, Billy Bob Thornton, Jon Voight, Brent Briscoe, Bo Hopkins, Julie Hagerty, Aida Linares, Ilja Volok, Valerij Nikolajev

Skapad 2019-12-20 av JimmyBickle
Samhällskildraren och mästerregissören Oliver Stone är känd för storfilmer som \"Born on the fourth of July\", \"Platoon\" och nu senast \"Alexander the great\". Men det är ändå inte dessa fi...   Läs mer »

Andreas_
2017-08-03
Väldigt bra film av Oliver Stone, en väldigt annorlunda Stone rulle dessutom skulle jag vilja säga, oerhört speciell på ett originellt vis, enda som kanske kommer i närheten är väl hans natural born killers. Hursomhelst, historien i sig är ganska simpel egentligen men baserad på boken Stray Dogs, men skådespelarna och dialogerna och bildspelet är makalöst bra och välgjort, Olver Stone får verkligen ut det bästa och mesta av sina skådespelare...Sean Penn och Nick Nolte gör här oscarpresterande roller och supportrollerna av inga mindre än stora namn som Powers Booth, Jennifer Lopez, Claire Danes, Joaquin Phoneix, Jon Voight och Billy bob Thornton är även dom makalöst bra. Storyn i sig känns kanske ganska simpel men hur den är utförd med dessa oerhört originella karaktärer så blir historien väldigt fängslande och fascinerande och jag såg denna film när den kom ut 1997 och tyckte den var bra men idag när jag är äldre så uppskattar jag den så mycket mer och tycker den är väldigt bra, nästintill lysande, känns lite som en Tarantino rulle men ändå inte och jag blev så imponerad att den håller än idag så bra, 20 år senare, se denna om ni får chansen, speciellt om ni gillar filmer som natural born killers eller Tarantinos typer av film, helt klart en av Oliver Stones bästa filmer. Rekommenderas. Betyget blir en mycket stark 4:a och gränsar in på 5:an
2016-10-27
Väldigt bra, underhållande och stundvis även väldigt rolig film med väldigt bra skådespelare. Till och med Jennifer Lopez gör bra ifrån sig.
deswhip
2016-07-31
Min första och överlägset bästa bekantskap med Jennifer Lopez. Hon är sjukt sexig i den här filmen.
Björkman
2015-07-02
Siktar högt, men faller blytungt. Jag vet inte vad jag ska ge mest minus till, vissa onödiga scener, Jennifer Lopez eller musik- och ljudavdelningen. Det enda, ENDA, som gör denna film något värt att genomlida är Sean Penn som får ut vad han kan av sin stackars malplacerade karaktär och genererar några skratt här och var då filmen faktiskt har några bra, komiska inslag. Spänningen däremot är frånvarande större delen av tiden (ytterst förutsägbar film), karaktärerna är i mångt och mycket inte trovärdiga (en hel stad av dårar?) och musiken ligger för högt och passar inte alls sisådär 80 % av tiden. Fotot är inte heller det något att hänga i granen, en massa onödiga närbilder och färgskiftningar som inte tillför något mer än att stjäla fokus från det övriga i handlingen som pågår. Hur man fått ihop denna ändå rätt bra rollista till detta bottennapp är för mig en gåta. Feta sedelbuntar? Jag kan inte ge denna film något annat än en etta.
Ful_fisk
2015-06-22
För många år sedan såg jag denna film på TV, och när jag igår satte mig för att se U-turn blev jag helt paff när jag upptäckte vilken film det var. Hur som helst en suveränt sjaskig historia med kolsvart humor. Förmodligen den av Oliver Stones filmer som mest följer upp stilen från Natural born killers, om än inte lika knarkig och flippad. Suverän cast i en cynisk historia med få, om några, sympatiska figurer. Grym underhållning av säreget slag.
chimandra
2015-05-16
Vilken höjdarfilm! Vilka foton, suggestivt berättad med starka karaktärer och spänningen och oförutsägbarheten håller i sig i varje filmruta hela filmen igenom alla spelar sin roll på ett fantasktiskt övertygande sätt. Den här är ingen vanlig thriller utan ett mästerverk. Om du inte har sett den så se den redan idag och håll gärna ngn i handen för den är grymt spännande. Jag höll min fina katt Schakira i tassen och det hjälpte, nästan ha ha.
bad_droidboy
2015-02-20
Oliver Stones i särklass bästa film, enormt underskattad! Breakdown med Kurt Russel är en liknande men inte lika bra film, dock fullt sevärd!
amotherscrime
2015-01-31
Vill minnas att den var väldigt spännande och välspelad men något håller mig ifrån att ge den högre än en 2a. Måste vara Jennifer Lopez.
2014-11-16
Oliver Stone är en driven och (oftast) engagerad berättare. Den här filmen är inget undantag även om den inte är hans bästa. Till ytan verkar det bara vara en typisk amerikansk thriller där alla försöker blåsa alla. Men under ytan är det mer komplicerat och, framför allt, våldsamt på flera plan. Filmen har en skön stämning rakt igenom.

2014-07-26
Sågad av många kritiker men för mig är detta en orättvist nerpissad och underskattad halvgalen thriller. Skön klippning, bra skådespel.