3.2

Ubåt anfaller

En amerikansk ubåtskapten blir sänkt av en japansk jagare. Han överlever, men får en skrivbordstjänst. Efter en tid blir han åter igen kapten på en ubåt, och är nu besatt av att hämnas på jagaren som sänkte hans förra ubåt, kosta vad det kosta vill...

Originaltitel Run Silent, Run Deep
Regissör Robert Wise
Manus Edward L Beach, John Gay
Genre 50-tal, Krig, Action, Drama
Skådespelare Clark Gable, Burt Lancaster, Jack Warden, Brad Dexter, Don Rickles, Nick Cravat, Joe Maross, Mary LaRoche, Eddie Foy III, Rudy Bond, H M Wynant, Jimmy Bates

mammene
2015-03-05
Detta svartvita ubåtsdrama är gjort på ett klämkäckt vis, så det är kanske därför det inte riktigt känns klaustrofobiskt, men för den delen så var det inte mindre spännande, för samtidigt så är det dramatiskt gjort med de medel som fanns till hands på den tiden. Skådespelarna tex är mer dramatiska nästan åt det överaktiva hållet, fast det är bara charmigt och dialogerna är både rappa och eftertänksamma.
StureStenhög
2015-03-03
Stabil ubåts-rulle. Det som framför allt imponerar är att man verkar ha lagt ner mycket tid och energi på detaljer för att skapa en så realistisk bild av ubåtslivet som möjligt. Både Gable och Lancaster är också bra i sina roller, och spelet och spänningarna dem emellan väcker intresse. Det jag kan sakna är den där riktiga klaustrofobiska känslan som ofta kännetecknar de bästa filmerna i den här subgenren (no pun intended). Någon Das Boot är det här alltså inte, men den är tillräckligt bra för att det ska räcka till en trea
Bomkia
2013-09-21
Gable, Lancaster och Warden i en välgjord ubåtsfilm. What's not to love? 4+

2011-11-11
Clark Gable känns bara gammal och verkar skitnödig genom hela filmen. Lancaster däremot, han är fin han. -58 i all ära, men min båt gungar man inte genom att filma taskiga modeller av båtar och u-poots i badkar.
DonActive
2009-07-09
Mycket sevärd u-båtsfilm. Bra skådespelare och en klart bra handling samt att den även är bra visuellt.
RollinHand
2008-10-12
Detta är helt klart en bra u-båtsfilm. Matchar naturligtvis inte Das Boot, men är hyfsat snygg och medryckande fortfarande med tanke på åldern. Lagom längd också; 90 minuter.
NHL
2008-04-02
Gillar man u-båtar så kommer man definitivt inte bli besviken. Mycket scener inifrån u-båten, Bra skådisar och välgjort, men når ändå inte upp till en del andra filmer i genren.
Czechflash
2008-03-30
Välgjort, bra skådespeleri och snyggt foto, men når inte upp till den nivå jag hade hoppats på. Gillade nog The Enemy Below (1957) bättre, men båda ska ses om man gillar denna sortens film.
Afflicter
2007-05-15
Lancaster och The King gör två härliga skådespelarprestationer i Run Silent, Run Deep som är en väldigt snyggt gjord film med tanke på årtalet (1958). Kvaliteten uppnås mycket tack vare Rober Wise hängivenhet och strävan till att göra filmen så trovärdig som möjligt.
Andy_B
2006-12-08