1.9

Ubåt I-507 - Det sista vapnet

I andra världskrigets slutskede möts de amerikanska och japanska styrkorna i en sista kraftmätning. Atombomberna har fallit över Hiroshima och Nagasaki – och kriget på land tycks vara över. Men till havs är det långt ifrån avgjort. Ett amerikanskt krigsfartyg med en dödlig last närmar sig kusten – en hemlig tredje atombomb med destination Tokyo. En ensam japansk ubåt – utrustad med det mest avancerade vapensystemet i världen – är den enda som kan förhindra undergången.

Originaltitel Lorelei
Alternativ titel Lorelei: The Witch of the Pacific Ocean
Regissör Shinji Higuchi
Manus Harutoshi Fukui, Cellin Gluck
Genre 2000-tal, Action, Drama, Thriller, Krig
Skådespelare Kôji Yakusho, Toshirô Yanagiba, Satoshi Tsumabuki, Ken Ishiguro, Yu Kashii, Shin'ichi Tsutsumi, Colter Allison

kexchokladet

2013-05-20
stark 2a
Florian1978
2012-08-05
Skådespelarna var rätt hyfsade tycker jag, de skapade bitvis ändå lite (!) stämning. Men däremot så var manuset en katastrof, specialeffekterna var löjeväckande (även med tanke på att den är från 2005!) och de fysikaliska lagarna verkar vara helt annorlunda i denna film ... jagare och u-båtar som nästan rör sig som Formel 1 - bilar, käre nån ...
Gyllenbock
2011-11-05
Nja, sisådär för att vara ärlig. Alldeles för orealistisk och bitvis rätt seg. Fast jag gillar förstås att lyssna på japanska och inte engelska i krigsfilmer som handlar om Nippon.
storhemulen
2010-01-03
Jag som diggar u-båtsfilmer starkt tyckte detta var långrandigt och halvrisigt. I en del filmer funkar japanernas typ av skådespeleri. Så icke i denna.
ThomasW-dahl
2009-03-10
Uselt och orealistiskt manus kryddat med asiatiskt "överspel". Vämjeligt!
Rele
2008-11-08
Ubåt I-507. Filmen är annorlunda och inte amerikanskt. Det blir en stark tvåa.
DonActive
2008-02-10
Gillade denna. Spännande, välspelad och hyffsat snygg.
Mackman
2008-02-01
Fanns det 0:a så skulle jag sätta det. De som gjorde denna film kan inte ha en susning om hur en ubåt fungerar. Sorligt dålig film.