Escape from the 'Liberty' Cinema

Filmen utspelar sig strax före Polens kommunistiska regims slut, och den centrala karaktären är en provinsiell censurerare, en trött, slarvig, ensam man, vars fru sedan länge lämnat honom. För honom är censur både en konst och ett spel, men han kan inte njuta av det. Under visningen av en sentimental polskt melodram som heter "Daybreak" i frihets-biografen tvärs över gatan från censurerarens kontor, börjar skådespelarna göra uppror och vägrar att säga deras repliker. Det är anarki och när censureraren inte kan kontrollera situationen, kallas högre partifunktionärer in.

Originaltitel Ucieczka z kina 'Wolnosc'
Regissör Wojciech Marczewski
Manus Wojciech Marczewski
Genre 90-tal, Komedi, Drama, Fantasy
Skådespelare Michal Bajor, Artur Barcis, Janusz Gajos, Piotr Fronczewski, Teresa Marczewska, Zygmunt Bielawski, Wladyslaw Kowalski, Ewa Wencel

Sajmlajm
2020-09-21
Stark trea. Nästan och nosar på en fyra. En härlig satir om censur.
goeran
2016-04-02
Wojciech Marczewskis Escape from the ’Liberty’ Cinema (Ucieczka z kina 'Wolnosc') från 1990 är en rätt sevärd surrealistisk satir om en censors bestyr i det kommunistiska Polen. Janusz Gajos är bra i rollen som Censor Rabkiewicz.