3.5

A Story of Floating Weeds

Berättelsen centreras kring ett resande teatersällskaps sista dagar i en liten stad vid vattnet och de problem som teatergruppens ledare ställs inför i privatlivet. Denna berättelse filmade Ozu igen 1959 i färg; den nya filmen fick titeln "Ukigusa" ("Floating Weeds").

Originaltitel Ukigusa monogatari
Regissör Yasujiro Ozu
Manus Tadao Ikeda, Yasujiro Ozu
Genre Drama, Stumfilm, 30-tal
Skådespelare Koji Mitsui, Chôko Iida, Takeshi Sakamoto, Tomio Aoki, Emiko Yagumo, Yoshiko Tsubouchi, Reiko Tani, Rieko Yagumo, Seiji Nishimura

andmoreagain
2015-05-21
En stumfilm ifrån 1934??? Nej, det kan ingen människa bli glad av. Teknikfientlig film!
Sznax
2013-03-16
Ozu gör film. Ozu gör mästerverk. Betyg 9.3
foppa99
2012-09-17
narratorn på kommentarsspåret pratar om: "Ozu´s aggresiva regn" o "den hotfulla trappan": priceless:)
Mikka
2011-12-12
Den håller rätt högt tempo för att vara en stumfilm och musik är trevlig och passar utmärkt till. Men stumfilm är inte min favoritgenre, jag är inte så förtjust i storyn och skådespelarna utmärker sig inte riktigt.
landjorden
2010-02-13
Här dök magin som jag saknade i Tokyo story upp. Allt känns så otroligt naturligt och jag blir oerhört fascinerad av allt som händer.
Tonti
2008-02-23
Medryckande och trevlig film. Bilderna är fantastiskt vackra men berättandet håller inte rikigt hela tiden känns det som. Jag tror nog att remaken kan vara strået vassare.
accatone
2007-09-23
Vanligtvis bortser man från att det som händer i en stumfilm inte hörs. Här tänker man däremot på att ljudet saknas. Jag tror inte Ozu hade hittat sin stil än när han gjorde denna
goeran
2006-09-04
Ja. En jämförelse med 1959 års version utfaller till denna films fördel; Ukigusa monogatari har en fräschör och friskhet som nyinspelningen inte når upp till.
Stan
2006-09-04
Bättre än remaken?
goeran
2006-04-30
Ozu berättar med ett finstämt och delikat bildspråk en intressant historia från vardagslivet. Filmen känns, trots att det är stumfilm och utspelas i trettiotalets Japan, väldigt modern och aktuell. Skådespelarprestationerna är överlag mycket bra men ett extra plus för Takeshi Sakamoto i huvudrollen som teatersällskapets ledare Kihachi.