1.8

Ultraviolet

Det är sent 2000-tal och ett globalt krig mellan människor och den vampyrliknande arten hemophager står för dörren. Mitt emellan de båda motsättningarna finns en hemophag vid namn Ultraviolet vars uppgift är att skydda en nioårig pojke som tros utgöra ett stort hot mot den mänskliga sidan.

Originaltitel Ultraviolet
Regissör Kurt Wimmer
Manus Kurt Wimmer
Genre Action, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Milla Jovovich, Cameron Bright, Nick Chinlund, William Fichtner, Sebastien Andrieu, Ida Martin, Ricardo Mamood, Jennifer Caputo, David Collier, Katarina Jancula

Skapad 2019-11-10 av Nemralis
Att slåss med skjutvapen i närstrid. Det tycks vara en tanke som kittlar regissören och manusförfattaren Kurt Wimmer. Till sina senaste två filmer har han utvecklat en helt egen kampsport, kallad...   Läs mer »

Murvel48
2017-04-15
Filmen dog när den träiga ungen kom in i bilden.
Parrasto
2017-04-09
Loggade in på filmtipset för första gången på ett par år bara för att få sätta betyg på den här filmen
Tsurugi
2016-03-10
Svag tvåa.
Kalkonhönan
2015-05-21
Underhållande och snygg, rolig film utan innehåll eller djup, bättre än vad jag hade fått talat om för mig.
Papagiorgio
2014-05-18
Estetik utan innehåll. Funkar ypperligt!
LTT86
2013-12-30
Det var minst 57 gånger som jag bara skrek "BULLSHIT!" Rak ut och pausade filmen för att återhämta mig. Det fanns seriös ingenting i filmen jag gillade.
xpor
2013-07-23
Estetik över innehåll! Helt vacker film.
RichardEk
2013-07-20
Drunknar i en förenklad dramaturgi som science fiction gör ibland när den inte vill vara för intellektuell. Makten gestaltas schablonartat i svart och med en militariserad polis, motståndskämparna som individuella och färgstarka. Kopieringen av serietidningsformatet ursäktar inte frånvaron av en dubbelbottnad handling. Med en budget hälften så stor som 'Aeon Flux' känns actionscenerna trots allt OK, även om det finns lite lågbudgetkänsla över dem stundtals. Filmen ställer dock viktiga frågor, om än polariserat och förenklat, vilket rättfärdigar ett bra betyg. Och så är det ju science-fiction!
atroxa
2013-03-26
Bara nej
JPerlie
2013-02-14
Jag älskade den här filmen just för att den var så innehållslös och visuellt action fylld. Det är en skit dålig rulle rent innehållsmässigt men jag har nog aldrig hittat en sån perfekt bakis film som denna. Ingen tankekraft krävs. Endast några halvansträngda leenden när det är som mest korkat. Millan är awesome och det går att somna med gott samvete. Vill ni ha mer så ska ni nog se en annan film.