3.8

Umberto D.

En pensionär försöker leva ett anständigt liv på en ständigt krympande pension. Hans hyresvärdinna vill vräka honom och hans gamla vänner vänder honom ryggen när han försöker låna pengar. De enda vännerna han har är hans trogna hund och hyresvärdinnans gravida husa.

Originaltitel Umberto D.
Regissör Vittorio De Sica
Manus Cesare Zavattini
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Carlo Battisti, Maria-Pia Casilio, Lina Gennari, Ileana Simova, Elena Rea, Memmo Carotenuto

Snah
2015-12-30
Typisk handviftningsrulle.
Punkliv
2015-04-15
Rekommenderad fyra. Jag finner verkligen ingenting som går att klaga på. Framför allt skådespelet ifrån Battisti (hans enda roll!) är fenomenalt. Väldigt vacker och rörande film som är jävligt sorglig samtidigt som den är värmande... Sentimental, måhända, men jag gillar det. Gubben Umberto och hans hund Flike kommer ha en särskild plats i mitt hjärta resten av livet.
2015-04-14
Känns väl utdragen trots att den är så kort. Slätstruken trea.
andmoreagain
2014-08-23
Knäcker det mesta.
AlbinWesley
2014-04-14
Ännu ett makalöst exempel på De Sicas mästerliga personregi, och så klart hela realismköret. Något som jag inte per automatik ser ett egenvärde i alls, ofta är det inte ens önskvärt. Men när man gör det så bra... Så ja, då är det magnifikt. Äsch, bla bla bla. Ack så bra.
JimCarrey
2013-04-23
Väldigt mysig film
filmfreak1
2012-09-02
I samma klass som Cykeltjuven!
ses11
2012-09-02
Tycker själv att den väl lyckas greppa hela grejen med neo-realismen. Protest-scenen, hundgården och lägenheten med ett hål i väggen innehåller en djupare och större mening om de svagas utsatthet. Battisti spelar lysande, och hunden irriterade mig faktiskt inte. Kanske för att den representerar en oskuldsfullhet.
Sznax
2012-08-24
Inte lika gripande som när jag såg den första gången men fortfarande en väldigt fin film. Det känns dock lite som att filmen story kommer i vägen för karaktärerna och de små händelserna. Det blir inte lika betagande neorealistiskt som det kunnat. Betyg 7.2

2012-07-18
Jag grät åt slutet, riktigt hårt. Kommer att se om den då jag redan känner på mig att den förmodligen kommer att bli bättre vid andra försöket.