3.7

En profet

Malik El Djebena är dömd till sex års fängelse och är jämfört med övriga fångar relativt oskuldsfull när han börjar avtjäna sitt straff. För att överleva i den brutala miljön tvingas han kämpa för att få respekt från ett av gängen och han vinner snabbt förtroende hos korsikanerna som styr fängelset från insidan.

Originaltitel Un prophète
Alternativ titel A Prophet
Regissör Jacques Audiard
Manus Jacques Audiard, Thomas Bidegain
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Tahar Rahim, Niels Arestrup, Adel Bencherif, Reda Kateb, Hichem Yacoubi, Jean-Philippe Ricci, Gilles Cohen, Pierre Leccia, Antoine Basler, Foued Nassah, Jean-Emmanuel Pagni, Frédéric Graziani, Leïla Bekhti, Rabah Loucif, Slimane Dazi, Pascal Henault

PeterTheW
2019-11-04
Mycket välspelad och bra. Trots längden och långsamt tempo upplever jag den aldrig tråkig. Däremot inget nytt under himlen.
labi
2017-05-17
Lite för lång, lite för klichéartad. Nyckeln till frihet minns jag som bättre. Men helt OK ändå.
andmoreagain
2016-08-18
Rätt bra fängelsefilm men alltför lång. Och det finns inget djuplodande eller jätteoriginellt som gör att man kan sätta toppbetyg. De flesta klichéer är allt med här också fast allting är ju bra gjort. Så en stark trea.
BrutusBeefcake
2016-01-13
Helt otroligt hur man lyckas göra huvudpersonen så sympatisk, det är bra manusförfattande alltså. Annars så är det riktigt bra och välspelad fängelse film vars sista halvtimme är briljant. Satt verkligen som på nålar och hade knappt nerver för att titta klart. Ruggigt spännande! (11/15)
KyLLo
2015-08-09
En följsam och närgången berättarstil som inger realism och inlevelse, där man får följa huvudpersonen innanför murarna och på permissioner. I grunden går det ut på att lära sig vilka spelregler som gäller och att följa dem, för ett misstag (enligt någon annan) kan bli väldigt dyrbart. Jag älskar stilen, men stundtals väl makaber som tittare och jag har även svårt att köpa att Luciani skulle vara hård och respektingivande när han ser ut som en riktig mysgubbe. Jag kan också tycka att huvudpersonen kommer undan för lätt ibland. Man får ändå riktigt bra valuta. Det finns andra fängelsefilmer som jag personligen tycker bättre om, men jag kan på rak arm inte minnas att jag sett någon bättre fängelsefilm av just det här slaget. Jag tycker inte att filmen känns lång. Är man trött, visst, men då går det utmärkt att pausa och fortsätta titta när man är piggare. Är man inne i storyn blir den inte långtråkig. Det är nog inte en film för alla och alla tillfällen, men en film för den som är ute efter en hård, välspelad och följsam fängelsefilm. En svag fyra.
Gröne_Orm
2014-05-18
Fet och välspelad fängslefilm.

2014-05-13
Jag langar en femma efter omtitt. Tung!
LacombeLucien
2014-05-10
Fängelsefilm blir inte mycket bättre.
slitenskiten
2013-11-16
Klar femma, men den behövde faktiskt inte vara 155 min lång (!)

2013-09-10
Helt klart en bra film. Men den utvecklas inte tillräckligt mycket sett till sin långa speltid. Manuset motiverar en speltid på under 1,5 timme. Istället är filmen över 2,5 timmar, vilket gör den utdragen och periodvis smått tråkig. Annars bra och välspelad. Men att jämföra denna med Scarface som distributören gör på omslaget (engelska) är i mina ögon mer vilseledande än rättvist. 6 av 10.