3.3

De hänsynslösa

När Dr. George Dumurriers hustru, Susan avlider, så verkar det till en början vara en naturlig död. När förundersökningen har kommit längre, så blir George misstänkt för försäkringsbedrägeri och mord. I sin jakt mördaren, så träffar George på den utmanande strippan Monica Weston, som är ytterst lik hans avlidna fru.

Originaltitel Una sull'altra
Alternativ titel Perversion Story, One on Top of the Other
Regissör Lucio Fulci
Manus Lucio Fulci, Roberto Gianviti
Genre 60-tal, Drama, Mysterium
Skådespelare Jean Sorel, Marisa Mell, Elsa Martinelli, Alberto de Mendoza, John Ireland, Riccardo Cucciolla, Bill Vanders, Malisa Longo

andmoreagain
2014-08-05
Inga roliga mord, inga roliga skådespelare, ingen rolig musik och en rätt trist "deckar"-gåta. Frångår hela genren utom på en punkt och det är nakenheten och att det gängas litegrann. Lite fräsigt kamera och klipparbete, ibland får man känslan att det är ett barn som har klippt filmen.
niebaotan
2012-07-07
Överraskande bra. Kvalificerar sig lätt in bland Fulcis främsta verk. Vansinnigt snygg och Ortolanis musik är så jäkla stämningsfull. Marisa Mell är dessutom snygg och duktig som vanligt.
ulke666
2012-02-06
Smått förvirrande intrig med Ortolanis fräsigt jazziga soundtrack som kronan på verket. Jag har väldigt svårt för jazz i vanliga fall men i kombination med de coola 60-tals/San Francisco miljöerna funkar det fint. Filmen känns nästan lite Hitchcock (Vertigo?) vilket är trevligt. Fräckt slut också och jag skulle nog faktiskt kunna gå så långt som att säga att detta är en av Fulcis bästa filmer.
Madman_86
2011-10-06
Väldigt bra intrig och skådespelarna tillsammans med Fulci själv gjorde ett ypperligt bra jobb. Musiken är väldigt härlig och fotot är asläckert bitvis. Erkännas skall dock att jag inte var vid mina sinnes fulla bruk och ska därför se om den någon dag framöver med ett klarare sinne då jag hade något svårt att hända med ibland. Sätter en 3a tillsvidare, men jag misstänker att en höjning ett steg är mycket möjligt vid omtitten.
3DDaniel
2010-01-30
Positivt överraskad. Som många giallos har den ett snyggt foto. Det händer inte mycket, men det byggs samtidigt upp lite funderingar över vad som händer. Kan få en att tappa intresset en liten stund. Det var slutet som jag gillade bäst och därmed avgjorde betyget.
precineadd
2010-01-28
tycker det här helt klart är med i gänget av fulcis allra bästa filmer. oförutsägbar intrig och rätt oklanderligt gjord.
Kriffot
2009-08-10
Många dumma tvistar i denna giallo, som trots allt har lite för lite blod för min smak. Fint sounsdtrack dock!
idd
2009-08-08
förvirrande giallo med klassiskt idiotmanus å halvdant soundtrack av den annars så fräsige ortolani.. kanske inte det bästa som har presterats av varken fulci eller skådisarna, men bra är det..
Sven_E
2009-06-16
Härlig giallo med ett svängigt jazz soundtrack av Riz Ortolani.
akasava
2008-04-12
Stark fyra. Möjligen Fulcis bästa film.