2.4

Uncle Buck

Ungkarlen Buck panikinkallas som barnvakt av sin välartade bror. Buck, som är ovan med barn, ska nu passa den upproriska tonårsdottern och hennes två söta småsyskon.

Originaltitel Uncle Buck
Regissör John Hughes
Manus John Hughes
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare John Candy, Jean Louisa Kelly, Gaby Hoffmann, Macaulay Culkin, Amy Madigan, Elaine Bromka, Garrett M Brown, Laurie Metcalf, Jay Underwood, Brian Tarantina, Mike Starr, Suzanne Shepherd, Dennis Cockrum, William Windom (röst)

darkmist82
2024-03-29
"Uncle Buck" kanske inte tillhör en av John Hughes kändare filmer, men den sätter sina spår och det är samma skruvade komedi som John brukade bjuda oss på. John Candy gör här åter en imponerande rollprestation och han får hjälp av bl.a Macaulay Culkin i en av sina tidiga roller innan han blir världskändis för ensam hemma filmerna. Bra prestationer av övriga skådespelare. Handlingen är inte perfekt men den har den underhållning som man förväntar sig av en komedifilm som denna. Musiken är bra och i sin fulla helhet är "Uncle Buck" en liten bortglömd film som är värt att ses, även om den inte är lika klassisk som andra John Hughes filmer.
2023-02-27
Jag fattade verkligen ingenting av den här filmen. Eller kanske framför allt karaktären Buck. Jag fick aldrig något grepp om honom, ibland kändes han lite snäll, ibland lite elak, ibland lite lat, ibland lite engagerad och så vidare. Men aldrig var det helt och hållet något, utan hela tiden lite. Jag fick bara inte ihop det, och jag fann heller absolut ingenting i filmen roligt. När säcken ska knytas ihop på slutet med föräldrarna förstår jag inte ens vilken slags utvecklingskurva filmen tror sig göra, den har ju inte ens handlat om relationen med föräldrarna sedan de åkte bort, endast om relationen till Buck. Jag fattar verkligen inte vad filmen vill säga eller vad den tycker är roligt. Och det är tråkigt, för jag gillar John Candy och älskar John Hughes. Men det här var ett totalhaveri i min bok. Det var länge sedan jag satte en etta, men här får det så bli.
2023-01-19
Mer tragisk än rolig även om det finns några komiska poänger att hämta. Candy var alltid bra, men den här har ett allvar i botten som faktiskt förstör lite. Bäst var aset till bil.
Paramis
2021-12-14
Den fantastiska scenen i bilen mellan Tia o Buck i sista delen av filmen höjer filmen oerhört!
Dele
2021-05-07
Inte så hysterisk som förväntat. En småputtrig varm komedi utan större störningsmoment trots några logiska luckor och små klavertramp.
päronanton
2020-12-16
Det finns många filmer som jag verkligen älskar. Det är här en bland många som är så fantastisk underbar att jag blir varm inombords❤️ John Hughes kunde verkligen fånga den härliga feelgood känslan i sina filmer. En favorit helt klart! Såg om den nu efter två månader. John Hughes visste verkligen hur man gör filmer som får en att må bra.
HerrNenne
2020-01-30
Rätt rolig film. Ett par skämt har inte åldrats så väl men överlag är den aldrig jobbig att se på.
2019-12-05
Bra, rolig och underhållande rulle med bra skådisar!
2019-01-24
Im Uncle Vårt!#) hahaa stört skön film som är en komedi pärla! Älskar Candys grisiga miljö katasrtof till bil%) Finns många roliga scener man garvar åt" Candy var verkligen rolig i sina roller. Synd denna är smått bortglömd. Feel Good rulle 4-sure!
Nalleman
2019-01-17
Den är lite smårolig men den vedervärdige Culkin förstör lite genom sin blotta närvaro.