2.8

Under Gottsunda

Det rör sig under Gottsunda. Subkulturerna ploppar upp som svampar. Den brinnande bilen har ett isberg under sig. En pappa tränar sin dotter att klara sig utan honom. En militärisk kampsport måste väckas till liv. Barnen från Palestina tillverkar slangbellor och stenslungor. I en mandomsrit måste två pojkar göra slut med sina föräldrar.

Originaltitel Under Gottsunda
Regissör Viktor Johansson
Manus Viktor Johansson
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Vanco Nakev, Lovisa Justusson Lahti, Nikol Nikolyan, Meri Tairian, Kerim Ashkar, Ibrahim Farra, Sergej Brändén, Victoria Eriksson, Matilda Steffner, Patricia Ghavanini, Parvaneh Ghavanini, Mohammed Essa, Sergio Markowski, Fotsom Beyene, Adam Thideström

Jompalompier
2021-03-05
Användandet av Warp stabilizer I all film som inte är för eget bruk smärtar mina ögon. Trots det så är det en bra film med många intressanta scener och konstigt nog så passar nästan WS in i det drömska berättarspråket.
Tonti
2019-11-28
Pigg svensk film får jag säga, vissa scener sticker ut som riktigt fina. Saknar ändå något för att det ska kännas riktigt helgjutet, men det är ju å andra sidan punk.
solan
2016-12-17
Väldigt depressiv film. Men det kanske är så där i Gottsunda?
Kalkonhönan
2015-03-02
Bland den absolut sämsta skiten som jag har genomlidit på mycket länge.
KimEkberg
2014-12-15
banbrytande warpstabilizer-rulle med många vackra scener och bilder och texter.
Canomia
2014-09-26
Jag har svårt att bedöma den som film, Gottsunda är nära mitt hjärta och jag är så urbota trött på att det alltid är såhär det ska skildras. Brända bilar och unga killar i fokus. Och fattar folk att det är fiktion nästan alltihop? Att delen om stenkastning är det? Efter Bio Rio visningen häromdan är det som hänger kvar tyvärr att han mest verkar tycka synd om Gottsundaungdommarna. Att han tyckte vi var duktiga som vågade skratta när saker var roligt. Men det är fint med en annan berättarstuktur än det vanliga och jag gillade en del av scenerna.
GinNTonic
2014-09-24
Kul att se för mig som har jobbat i Gottsunda och känner igen en del av ungarna. Men som film är den tyvärr en aning ojämn även om några scener är riktigt bra. Älskar scenen framför spegeln, den höjer på egen hand betyget till en svag trea.
HerrArne
2014-09-18