3.4

Under nya stjärnor

Unga Charlotte drivs till nervsammanbrott av sin dominanta mor. På ett vilohem blir hon som en ny människa och snart finner hon även sin stora kärlek.

Baserad på romanen Now, Voyager av Olive Higgins Prouty från år 1941.

Originaltitel Now, Voyager
Regissör Irving Rapper
Manus Casey Robinson
Genre Drama, Romantik, 40-tal
Skådespelare Bette Davis, Paul Henreid, Claude Rains, Gladys Cooper, Bonita Granville, John Loder, Ilka Chase, Lee Patrick, Franklin Pangborn, Katharine Alexander, Mary Wickes, Yola d'Avril, Tod Andrews, Elspeth Dudgeon, George Lessey

Ful_fisk
2017-08-30
Bra film på många sätt och vis från en fin epok för den här typen av filmen. Alltid skönt att se mentalsjukhus skildras på ett positivt vis istället för den sedvanliga mardrömsklyschan. Jag antar att detta i mångt och mycket är Bette Davis film, men i mina ögon är det Gladys Cooper som den hänsynslösa modern och Mary Wickes som sjuksköterskan som är mest minnesvärda. Filmen har många stunder då den nosar på de riktigt höga nivåerna, men det brister också på sina håll. Helhetsmässigt tror jag det är Paul Heinreids stela bror duktig-karaktär som sänker intresset lite för mycket, med en mer intressant karaktär i det stället hade det absolut kunnat bli tal om en fyra.
Lillaprinsen
2016-10-19
Uttömmande film, känns som man läst en bok efteråt. Lite typiskt för tidens "kvinnofilmer" går den åt lita alla möjliga riktningar. Å ena sidan har filmen (och sagan om den fula ankungen, för den delen) en sned bild av att vara lyckad (det sägs i filmen att skönhet kommer inifrån men det förblir snack, Bette lyckas inledningsvis inte pga något inre)... Å andra sidan finns också någonting befriande i hennes rolltolkning. Det här med att "vi ska inte begära månen utan nöja oss med stjärnorna" illustrerar den fina kluvenheten i att både behöva slåss och acceptera morgondagen, som jag gärna förespråkar.
BlommigaBarbro
2014-10-04
En sann klassiker! Fantastiskt bra och med underbara Bette Davis! Kan varmt rekommendera den!
sirkurt
2013-01-28
Riktigt bra och välgjord, måste vara en av Bette Davis bästa insatser och filmer.
Skogsrune
2012-06-24
En fin liten klassiker med Bette Davis i huvudrollen. En 3:a är denna film verkligen värd.

2012-04-18
I grunden bra material spelat av en hel hög begåvade skådisar, men det blir i längden duktigt segt alltihop.
haajen
2011-08-11
Det svajar emellanåt men mestadels är detta en synnerligen njutbar melodram, romantisk, engagerande, laddad och fylld med flera klassiska scener. Spelet mellan Davis och Cooper är makalöst! Tycker dessutom att den är rätt vågad för sin tid, en gift man inleder en relation med annan kvinna som dessutom mer eller mindre får vårdnaden om en av hans döttrar!
EricSini
2010-11-06
Otroligt välspelad film. Speciellt av Gladys Cooper, kände mig obekväm i varje scen hon var med i. Jag tyckte den kändes sorglig rätt i genom, människorna är rika men olyckliga. Jag vet inte. Underbar film
EvelynDFrech
2010-10-19
#54: Suck. På vilket sätt är det en omodern kvinnosyn? Jag kan inte se det någonstans. (Den är gjord 1942 btw...) Det är en charming, empatisk och känslosvallande film och situationerna är lika knepiga för både man och kvinna; är inte det tydligt i den här filmen - så where else? (Aha, nu förstår jag. Du menar att kvinnorna skulle vara dumma, opererade bimbos för att det skulle vara en modern kvinnosyn! Att jag inte begrep det!) Uppskatta glamouren och stilen i denna film, eller återvänd till stian.
robest
2010-07-28
Trots Bette Davis fina rollsprestation så tycker jag att filmen har alldeles för tråkiga, långa scener. Storyn fångade mig inte som den borde. Det här är inte en av hennes bästa roller trots felfritt skådespeleri. Of human bondage är ett mycket bättre drama, mer fängslande. Se den!