3.3

Under sanden

Marie är professor i engelsk litteratur i Paris, och lyckligt gift sedan 25 år med Jean. De har alltid tillbringat sina semestrar tillsammans i sitt sommarhus i Landes. En dag, när Marie slumrar till på stranden går Jean iväg för att ta ett dopp. När hon vaknar till och tittar efter honom är han spårlöst försvunnen. Har han drunknat? Begått självmord? Eller lämnat henne? I I väntan på ett svar fortsätter Marie att leva som om hennes man fortfarande finns med henne.

Originaltitel Sous le sable
Regissör François Ozon
Manus Marina de Van, Marcia Romano, François Ozon, Emmanuèle Bernheim
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Charlotte Rampling, Bruno Cremer, Jacques Nolot, Alexandra Stewart, Pierre Vernier, Andrée Tainsy

Skapad 2019-10-29 av Paxel
En film om att inte riktigt veta vad som har hänt eller vad som kommer att hända, men att ändå acceptera det som händer. Ett par är på semester och maken försvinner. Att efter 25 år bli läm...   Läs mer »

Rehn108
2015-09-26
Filmen skildrar ett scenario jag tänkt på många gånger, ett skeende som är oerhört spännande att skildra i grunden. Vad gör man i det omelelbara skedet efter att det som händer här i filmen händer? Tyvärr riktas inte så mycket fokus åt det håll jag hade önskat. Filmen är ett gott hantverk men infernaliskt tråkig och tämligen oengagerande.
JimCarrey
2013-02-24
Stark fyra eller femma? Den här filmen är så fruktansvärt underbart berättad. Jag har aldrig sett en film som tydligare visar hur sant någonting falskt kan vara. Sättet man får ta del av alla tvetydigheter gör att jag verkligen förstår Maries perspektiv, det är ingen utifrån-känsla alls. Dessutom är det i sig inte heller ett mål med berättandet eftersom Marie själv är osäker på om andra har svaret till hennes frågor eller inte - och de väldigt tydligt är lika osäkra. Stupet mellan vetande och subjektivitet är så skickligt dissikerat i den här filmen att det måste bli en femma.
Masjävel
2009-07-29
hyfsad lågmäld thriller om kvinna som letar efter sin försvunna man
klasseman
2008-10-21
Rampling är kanon.
hampushoney
2008-08-25
Human film, fotot var dödstråkigt och bildberättandet ointressant. En historia som jag inte förstår varför man filmar om man är helt ointresserad av det visuella, skriv en bok istället.
Clasen
2007-07-08
Mycket gripande och starkt skådespeleri av Rampling. Kanske är en 5:a lite generöst men det är en film som verkligen berör och fungerar mycket bra med sitt långsamma tempo och mångtydiga handling.
HerrArne
2007-05-18
Franskt med känsla och en utmärkt Rampling.
Quzbesh
2007-05-08
Mycket bra film
hanna123
2007-02-02
Intressant och innerlig film. Jag gillar den mycket.
underachievers
2007-01-23
jag gillar verkligen regissören, och filmen också.