3.7

Under sanden

Maj 1945. Ett par dagar efter andra världskrigets slut förs en grupp unga tyska krigsfångar till Danmark. Deras uppdrag: att desarmera de två miljoner minor som har grävts ner av den tyska krigsmakten längs den danska västkusten. Kommandot över gruppen av försvagade tonåringar förs av den hårdhudade danske sergeanten Carl Leopold Rasmussen. Likt många av hans landsmän känner han ett avgrundsdjupt hat mot tyskarna efter att ha genomlidit fem skräckfyllda år under ockupationen. Rasmussen låter sin ilska flöda över pojkarna som hela dagarna riskerar sina liv på stranden. Först när en tragisk olycka inträffar börjar hans sätt att se på de unga soldaterna att förändras, men kanske är det redan för sent.

Originaltitel Under sandet
Alternativ titel Land of Mine
Regissör Martin Zandvliet
Manus Martin Zandvliet
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Roland Møller, Louis Hofmann, Joel Basman, Emil Belton, Oskar Belton, Oskar Bökelmann, Leon Seidel, Mikkel Boe Følsgaard, Laura Bro, Zoe Zandvliet, Karl Alexander Seidel, Maximilian Beck, August Carter, Tim Bülow, Alexander Rasch, Julius Kochinke

StureStenhög
2019-01-22
Ett lite ovanligt perspektiv på andra världskriget, och det är intressant att det är tyskarna som blir offren i den här historien. Samtidigt som den danska reaktionen är förståelig. Filmens tema gör också att spänningen finns där automatiskt från början till slut. Men tyvärr tycker jag att man följer en lite för välbekant dramaturgi, hade det inte varit för språket, så hade det här lika gärna kunnat vara en Hollywood-film, och sådant brukar ju danskarna annars vara bra på att undvika
mammene
2019-01-19
Minst sagt nervpirrande och mycket indragande situation. Vem är offer här, det är det som är dilemmat, man känner för de unga pojkarna, men hur mycket kan man döma när det förflutna också spelar en stor roll. Men övervåld är så svårt att se, det är helt enkelt förskräckligt hur människor har och får lida i krig. Så jag tycker man fick med alla sortens känslor här och de pendlade, en stark film som följer långt efteråt.
KyLLo
2018-06-02
Ett tragiskt krigsdrama med lite matinékänsla. Den är välgjord, med scener som etsar sig fast. Handlingen går väldigt långsamt framåt. Istället ligger fokus på det psykologiska spelet och att förmedla känslor och inre förändringar.
2018-02-27
Ibland kan till och med en dansk film bli riktigt bra, som denna!
CodeRed
2017-04-14
Säkert en bra film och välgjord film på alla sätt med bra skådespeleri men temat och barnsoldater va/är inget för mig kände jag. Stängde av efter 25min.
HerrNenne
2017-02-26
Som film inte så speciell. Som historielektion desto mer.
Howler19
2017-02-20
Intressant och välgjord film. Jag kommer att kalla alla i min närhet för herr feldwebel den här veckan.
Dutch
2017-02-03
Minigt värre. Kul o se en film där inte tyskar framställs som monster utan som vanliga rädda människor.
WillyV
2017-01-08
Starkt och finfint krigsdrama som berör.
LXMBRG
2016-12-10