2.6

Under solen

Året är 1956. På en liten gård någonstans i hjärtat av Sverige bor Olof. Han kan varken läsa eller skriva och är oskuld. Under eftermiddagarna får han hjälp på gården av Erik, en 27-åring som varit till sjöss, kör en sportig Ford Fairlane 56:a och ser efter bygdens kyrkogård på förmiddagarna. De har ett märkligt men varaktigt vänskapsförhållande. En dag sätter Olof in en annons i dagstidningen: "Ensam lantbrukare, 39 år gammal, egen bil, söker ung hushållerska. Fullständig diskretion. Fotografi uppskattas". Resultatet av annonsen blir att Ellen, en 34-årig kvinna från staden, anländer till gården och tar över hushållet.

Originaltitel Under solen
Regissör Colin Nutley
Manus Johanna Hald, David Neal, Colin Nutley
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Helena Bergström, Johan Widerberg, Gunilla Röör, Jonas Falk, Linda Ulvaeus, Bergljót Arnadóttir, Per Sandberg, Rikard Wolff (röst)

Skapad 2019-12-16 av joacim92
Olof bor ensam på en gård någonstans i Sverige. Det är hårt att sköta en hel bondgård ensam och han får därför hjälp av den 27-årige Erik. Han är ofta skrytsam och berättar historier om ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-27 av nilleo
Vi reser in till det svenska lantlivet på sent 50- tal tillsammans med bonden Olaf (Rolf Lassgård) som sörjer sin förlorade fru som gått bort i hemmet. Inte helt ensam fördriver han numera sin t...   Läs mer »

picklessmulan
2018-11-02
Hade för mig att denna var rätt bra men ack vad fel jag hade. Riktig smörja!
2017-11-04
Ska sluta se allt som har med Colin Nutley och Helena Bergström, man blir ju bara förbannad!!!
2017-10-14
Pretentiös smörja
uncle_funk
2017-05-20
citerar Claes Eriksson ur filmen "Den enskilde medborgaren": - har ni en film där det inte händer någonting.?... Här är svaret, Claes, "Under solen"
2017-03-31
Oväntat bra faktiskt. Det är mycket jag inte gillar men Lassgård leverar sådan skörhet att det ändå funkar.
LVX156
2017-02-17
Helena Bergström är Sveriges sämsta "skådespelare". Tur för henne att hon kan knulla till sig roller.

2016-01-09
Fin film. -4.
Tatty
2015-03-26
Riktigt bra och mysig film med Rolf Lassgård och Helena Bergström. Erik är en vidrig typ.
martstenb
2015-02-01
Dålig film
marxwickstrom
2014-08-21
En oerhört "vacker" film. Rolf Lassgård gör en grym instats. Porträttet av den ensamme Olof som lever utanför det sociala kunskaps -samhället är bedårande och intensivt, det skaver och det skriker, men är samtidigt itelligent och roligt. Colin Nutley har för vana att förvandla guld till en likgiltig, slö sköldpadda som helt dött av när den kommit till eftertexterna. Blck Jack är ett liknande senario, en kanonide som ger en bild av det folkligaste vi har i sverige, men som blir en nidbild för att människorna inte tas på allvar, för att historien helt saknar svar på varför den berättas. Och även om jag känner mer för "Under solen" så lämnas jag med samma fråga, varför berättar Colin om de här människorna?