2.9

Under the Tree

Slarvern Atli flyttar hem till sina föräldrars förortsvilla efter att hans äktenskap brakat samman under en pinsam nattlig onaniscen. Men hemma hos mamma och pappa hamnar han mitt i en tragikomiskt aggressiv grannkonflikt om ett vackert träd som blockerar solskenet på grannarnas trädgård. Atli försöker övertala sin fru om en andra chans samtidigt som konfliktnivån mellan grannarna närmar sig kalla kriget-dimensioner.

Originaltitel Undir trénu
Regissör Hafsteinn Gunnar Sigurðsson
Manus Hafsteinn Gunnar Sigurðsson, Huldar Breiðfjörð
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Steinþór Hróar Steinþórsson, Edda Björgvinsdóttir, Sigurður Sigurjónsson, Thorsteinn Bachmann, Selma Björnsdóttir, Lára Jóhanna Jónsdóttir, Dóra Jóhannsdóttir, Sigrídur Sigurpálsdóttir Scheving, Bjartur Guðmundsson, Víkingur Kristjánsson, Vigdís Másdóttir

KyLLo
2021-11-20
Påminner om 90-talets nordiska dramafilmer i berättarstil, fokus och tempo. Mestadels tråk-Svensson och utdragen kan jag tycka i det här fallet. Ju närmare slutet man kommer, desto mer bisarr och sjuk blir den. Tyvärr bara på negativt vis. Jag bryr mig inte alls om personerna och grannfejden. Upplösningen är alldeles för överdriven och provokativ för att underhålla. Annars är det lite intressant när ovanliga alldagliga händelser plötsligt blossar upp från ingenstans och skapar undertoner av svart humor. Men det mesta blir för utdraget och uttjatat. Gillar att den är på isländska, då jag "bara" sett knappt 50 långfilmer från Island.
mammene
2020-12-28
Det är något speciellt med isländska filmer och denna är inget undantag. En egentligen ganska trivial historia som just bara kunnat stanna vid att just vara trivial. Man lyckas skapa en känsla som är på gränsen till komik, men man behåller lugnet, och just det lyckas skådespelarna förmedla så bra. Ingen är perfekt här, kanske bara formade av livet.
StureStenhög
2020-12-27
Isländska grannfejder. Det är grejer det. Jag var lite rädd för att det skulle bli någon slags fånig fars av det här, men de väljer att bejaka mörkret istället, med ganska lyckat resultat. Jag gillar att det hela tiden finns någon slags mänsklighet i karaktärerna samtidigt som de kan bete sig riktigt jävla illa. På så vis kan man ha sympati för alla och ingen på samma gång. Detta utan att man hamnar i en konstruerad balans där alla måste vara på millimetern lika skyldiga. Jag ska väl trots det inte påstå att det är någon fullträff, den kan kännas lite tafflig emellanåt, men jag gillade den mer och mer med tiden
Bozze80
2019-04-15
Egentligen inte mycket till handling, förutom en infekterad grannfejd, fast egentligen är det kanske bara ett utlopp för något annat. Sömnig historia med några roliga inslag, men mer än en tvåa kan det inte bli...
Boondock_saint
2018-04-13
Usch. Någonstans måste man ändå sympatisera med personerna i filmen, men när två av huvudrollerna är helt dumma i huvudet så till den grad att jag nästan skriker "Men håll käften, din jävla fitta" till en av dem på bioduken, ja vad ska man då heja på? Förutom att den är ganska ska förutsägbar så känns den också lite som en bagatell. Skådisen som spelar pappan är dock fantastiskt bra.