3.2

Under vulkanen

I skuggan av andra världskriget lever den f d brittiska konsuln Geoffrey i Mexiko. Han har skurit av banden med sina älskade. Plågad av sin frus otrohet, firar han "De dödas dag" genom att försöka supa ihjäl sig.

Originaltitel Under the Volcano
Regissör John Huston
Manus Guy Gallo
Genre 80-tal, Drama
Skådespelare Albert Finney, Jacqueline Bisset, Anthony Andrews, Emilio Fernández

Xtro
2017-12-15
Undrar om jag uppskattar filmen mer än om jag inte hade läst färdigt boken igår. Tror det, trots att filmen tar stora friheter för att fokusera betydligt mer på det brustna äktenskapet än vad jag upplevde att den lätt fragmentariska boken gör.
Berniey
2013-01-18
Albert Finney gör en suverän rolltolkning av en alkoholiserad diplomat men filmen är inte bra handlingen är obefintlig och filmen lägger allt fokus på Albert Finney!
WillyV
2011-07-07
En liten film om döden, ge upp och den yttersta förtvivlan. Allt hänger på Finney som levererar ett blixtrande fyllo, intelligent och självdestruerande. Manuset bjuder på flera fantastiska replikskiften och är befriande nog nästan helt utan ljusglimtar. Misantropin dominerar, underbart! Några få invändningar håller det högre betyget borta.
Astrojacob
2010-12-10
Postkolonialisera? Aldrig hört förr, hehe. Har det med Posten att göra eller brittiska kolonierna? Håller med LouReed. Otroligt starkt fylleporträtt av en egotrippad, egoistisk skitstövel, men mycket till film upplevde jag aldrig. Man har sett det förr. Machotyper som John Huston själv som orerar om livets elände o söker tröst i flaskan o skiter i alla andra än sig själv. Starkt skådespel av främst Finney som förtjänade en fylleOscar hahaha. Svag Trea - enbart för Finneys skull. Skål!
LouReed
2010-09-22
postkolinialiserade.......grattis till ditt fina ord.....skriv gärna så att alla användare kan förstå och få hjälp av kommentaren......din löjliga besserwisser.
LouReed
2010-09-22
Är lite kluven, hade minnen av slutet från när jag var yngre, så jag köpte den, men, ja....tyckte speciellt början var ganska tom och trist, sen livas den upp något, men den var iaf i stort en besvikelse. Tunn, tunn story.
Filmstjärnan
2010-07-14
jobbig film då det är så mycket elände, men Albert är ju klockren
KimEkberg
2010-01-27
äh den var grym. tur att finney var jävligt mycket skönare än jamesbondbilden på fodralet. han var faktiskt kung. härliga skelett och stämning. aningen forcerat slut ja.
Tonti
2010-01-27
En totalt intressant och och härlig filmupplevelse som dock skadas en del av det svaga slutet. Annars tycker jag mycket om den, trots att filmen skulle kunna kritiseras lite om man postkolinialiserade sig lite över den.
mi9
2009-09-02
alkoholism blandat med en del annat... boken lär vara bra - men filmen är bara ointressant och irriterande