2.9

Under ytan

23-årige Sandra har hållt på med droger i flera år och har kommit till insikt med att hon behöver något slags vård. På kliniken får hon veta att hennes ex-pojkvän Roffe har vänt sin uppmärksamhet till Sandras yngre och mer väluppfostrade syster Jannika.

Originaltitel Under ytan
Regissör Daniel Fridell
Manus Daniel Fridell, Jimmy Karlsson
Genre Kriminalare, Drama, 90-tal
Skådespelare Mikael Persbrandt, Johanna Sällström, Tove Appelqvist, Jens Hultén, Elisabeth von Gerber, Lennart Jähkel, Per Ragnar, Liam Norberg, Roxane von Gerber, Jenny Johansson, Göran Forsmark, Claes Ljungmark, Saga Sjöberg, Gustav Levin, Pia Bergendahl

Skapad 2019-12-08 av Cineasten
Under ytan handlar om 23-åriga Sandra (Johanna Sällström) och hennes pojkvän/hallick Roffe (Micke Persbrandt) som är heroinmissbrukare i Stockholm. Efter många års missbrukande och en överdos...   Läs mer »

Catapilla
2018-10-30
Så urusel att den blir fantastisk. För vänner av The Room, Stockholmsnatt, Sökarna och liknande. Micke P dominerar som vanligt.
2018-02-24
Dem filmen är inte alls så tokig!
2017-10-03
Bra
2016-10-28
Johanna Sällström gör väldigt bra ifrån sig och utan henne hade filmen inte alls blivit lika bra.
menschenfeind
2015-08-15
Mycket bättre än jag trodde att den skulle vara, med tanke på vem som gjort den.
2014-11-08
Jag anser att filmen är bra och Johanna Sällström gör verkligen den kvinnliga huvudrollen jättebra. Filmen är mycket trovärdig och Mikael Persbrant gör även sin rolltolkning mycket bra. Filmningen är helt godkänd även den.
Simpe3
2013-07-10
Svart film men ändå så grymt bra. Mikael och Johanna spelar sina roller så fruktansvärt bra.
estet_kikka
2013-02-16
fruktansvärt obehaglig. ingen drog-romantik här inte! å väldigt, väldigt sevärd. jag såg den som tonåring när den kom ut, å den har aldrig lämnat min kropp. på den tiden fanns ju "våga säga nej till droger och våld" hade dom visat denna i skolan skulle den nog haft tyngre inflytande än alla poliser å fd knarkare som kom å pratade med oss tillsammans
hardcore
2013-02-14
Har själv erfarenheter av det här livet och filmen skildrar väldigt bra att så här är det. Majoriteten som pysslar med sånt här sån här misär blir det. Och unikt för denna filmen är att det speglar mäns syn på kvinnor i den här världen och hur dom exploateras för den andres skull. Den borde dom ha som film som varnande exewmpel i skolan.
ClintanTheKing
2012-11-13
Bra! En mörk och otäck film med ett starkt motiv. Men helvete, Persbrandt! Han gör tammefan sin bästa rolltolkning efter Gunvald Larsson i Beck - fenomenal! 3/5.