2.5

Underwater

Några undervattensforskare måste ta sig till säkerhet när en jordbävning förstör deras underjordiska laboratorium.

Originaltitel Underwater
Regissör William Eubank
Manus Brian Duffield, Adam Cozad
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, Skräck, Science Fiction
Skådespelare Kristen Stewart, T J Miller, Jessica Henwick, Vincent Cassel, Gunner Wright, John Gallagher Jr, Mamoudou Athie, Fiona Rene, Amanda Troop

2021-05-08
Blandar lite Abyss med lite Alien. Det dundrar igång på direkten och det var skönt att slippa meningslös uppbyggnad som ändå inte gett denna action något speciellt.
vonadel
2021-04-29
Jag måste skärpa mig med att inte vänta så länge med att skriva in filmerna här, som jag ser. Hinner ju nästan glömma dem. Hade väl hoppats att denna skulle vara lite bättre. Lite småcoola monster iaf. Medelbetyg. Vet att en 3:a är ett bra betyg för många, men för mig är det medel = sådär. 5/10
StureStenhög
2021-04-05
Undervattensfilm låter ju lite kul, men tyvärr är det här bara som vilken rymdfilm som helst, och inte som någon av de bra representanterna heller. Miljön har potential, men den spränger de ju i bitar på en gång. Karaktärerna får vi aldrig någon introduktion till, och de förblir stentrista filmen igenom. Likaså etablerar de aldrig geografin, så man förstår aldrig hur de rör sig och vilka förutsättnignar de egentligen har. Som kronan på verket är allt så mörkt att man mestadels inte ser vad som händer. Lite är det väl en film där man sitter och önskar att de kunde utveckla saker lite mer, och de få gånger de faktiskt försöker göra det, så gör de det så dåligt att man önskar att de hade låtit bli
Hanness
2021-03-16
Hade potential men håller inte i längden. Men en stabil 2a blir det.
2021-02-14
En positiv överraskning.Genomgående stämningsfullt och påtagligt småspännande. Hade förvisso gärna sett mindre av monstren, men ändå. Den funkar. (9/15)
karlmats
2021-01-21
Klart bättre än väntat. Jag gillar hur man håller farten uppe hela tiden och att man inte slösar en massa tid på extra långa bakgrundshistorier. Det är tillräckligt jävligt ändå att vara fast så där långt under vattenytan att det är lätt att sympatisera ändå. Det ligger hela tiden något ödesmättat hopplöst över hela situationen och ändå lyckas det eskalera till ett härligt slut. Kristen Stewart har ju vuxit upp och blivit en rätt bra skådis och hon bär ju den här filmen på sina axlar även om hon får ok support också. Att både hon och Pattinson skulle komma att fascinera mig så här mycket efter tre usla Twilight-filmer är ju inget annat än ett smärre mirakel. Inget direkt nyskapande, men tillräckligt välgjort och spännande för att förtjäna en 3a.
Robkiller
2021-01-17
Det här var rätt risigt överlag... men får väl duga för stunden.
Andreas_
2021-01-16
Cool idé men tyvärr dåligt utfört och alldeles för kort och för snabbspolat och för mycket mörkt filmat för att bli riktigt spännande eller bra, som sagt idén är inte dum, lite som gamla klassiker deep star six eller the abyss i mer Alien liknande format av film och jag får säga att undervattensfilmer har mycket potential till spänning och klaustrofobi men denna är alldeles för snabbspolad för att man ens ska hinna känna av någon spännning, ingen karaktärsutveckling av karaktärerna utan man blir inkastad i action och fullt ös direkt utan någon förklaring och när man inte får lära känna karaktärerna så bryr man sig inte heller vad som kommer hända dom, så bara där försvinner en hel del spänning och sedan att skådisarna är rätt kassa, speciellt Kristen Stewart som inte ens kan agera framför kameran utan är lika kass som i twilight filmerna och TJ Millers lama försök till att vara rolig är bara patetiskt, så filmens behållning är att det är ganska välgjord när det kommer till CGI och effekter och att idén är som sagt bra, Alien möter The Abyss hade kunnat bli så sjukt bra med en bättre regissör och manusförfattare och byggt upp spänningen bättre från start, precis som Alien där det fungerade så effektivt, men visst filmen är okej en bakis söndag i soffan och man inte har något annat att se, betyget blir en mycket svag 3:a och 2:an är väldigt nära.
ilgoga
2021-01-01
Helt ok Cthulhu-film som hade kunnat vara en ok Alien-film (förutom vissa klädval). Jag är dock en sucker för undervattensmiljö.
fridenpaden
2021-01-01
En liten skräckispärla från 2020 som ingen hittills pratar om. Det tokiga är väl att allt händer för snabbt i början, så snabbt att man knappt vet vad man tittar på. Men jag hellre det här än att de skulle ha utökat bakgrundshandlingen med en 20 minuter.