2.9

Undine

Undine är en föreläsare med fokus på Berlins utveckling som stad. Efter att ha blivit lämnad av sin älskade drivs hon till hämnd och att återvända till sitt rätta element, flodens vatten. En modern tolkning av myten om vattennymfen.

Originaltitel Undine
Regissör Christian Petzold
Manus Christian Petzold
Genre Drama, Romantik, 2020-talet
Skådespelare Paula Beer, Franz Rogowski, Maryam Zaree, Jacob Matschenz, Anne Ratte-Polle, Rafael Stachowiak, José Barros, Julia Franz Richter, Gloria Endres de Oliveira, Enno Trebs, Christoph Zrenner, Stefan Walz, Bita Steinjan

Tonti
2021-07-28
Man gillar ju alltid en film som inkorporerar arkitekturhistoria och stadsplanering. Annars är det lite fint sagolikt fast också ganska oengagerande. Har lite svårt att förstå Petzolds usp än så länge.
goeran
2021-07-24
Christian Petzolds Undine från 2020 är en intressant och välgjord film även om storyn är väl skruvad. Det är synd att Petzold inte fortsätter att filma mera vardagsnära historier som exvis hans mästerverk Barbara från 2012. Betyg 3.
LillaBlåaMus
2021-02-09
Gillar den poetiska stilen, men inte lika bra som Barbara eller Phoenix.
Sopranos
2021-02-09
Helt ok men hålt inte måttet hela vägen
myslas
2021-01-30
Fortfarande inte såld på Petzolds storhet men det här var i alla fall mycket bättre än Transit.