3.2

En katt i Paris

Om dagen är Dino en vanlig huskatt och lilla Zoés bästa kompis. Om natten en fullfjädrad tjuv som stryker över hustaken tillsammans med den godhjärtade gentlemannatjuven Nico. Zoés mamma är polis och jobbar ofta över så för Zoé är Dino ett troget sällskap när hon lämnad ensam hemma. När Zoé så småningom upptäcker vad hennes snälla katt egentligen sysslar med om nätterna dras hon in i ett rafflande äventyr med stulna juveler, läskiga gangsters och en härva av problem.

Originaltitel Une vie de chat
Alternativ titel A Cat in Paris
Regissör Jean-Loup Felicioli, Alain Gagnol
Manus Alain Gagnol
Genre Animerad, Kriminalare, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Dominique Blanc (röst), Bruno Salomon (röst), Jean Benguigui (röst), Bernadette Lafont (röst), Oriane Zani (röst), Bernard Bouillon (röst), Patrick Ridremont (röst), Jacques Ramade (röst), Jean-Pierre Yvars (röst), Patrick Descamps (röst)

KyLLo
2018-04-11
Storyn är inte helt lyckad. Jag tycker att de komiska inslagen fungerar bäst. Även ganska fult tecknad. Det jag verkligen uppskattar är miljöerna och stämningen.
2017-11-29
Hel okej liten fransk film..
Jaganatha
2017-04-13
En mycket fransk film och klart mer sevärd för vuxna än de flesta nog skulle tro. Jag gillar teckningsstilen, för den påminner om nästan inget annat av dagens tecknade film. Snygg kriminalfilmsparodi med katten som ett slags tyst iakttagare.
mylar
2016-02-14
Gullig film som är mycket vältecknad. Dessvärre fanns bara dubbat ljud på dvd:n men jag blev ändå positivt överraskad, då jag hade väntat mig en renodlad barnfilm utan underhållningsvärde. Jag borde ha förstått bättre när det kommer från Frankrike.
saggesaliv
2014-04-26
Vilken helt underbar tecknad film. Detta är precis som jag vill ha dem, mina små tecknade pärlor - lite smått läskiga och aningen för obskyra för att vara barnfilm. Älskar verkligen att man tagit god skurk-ond skurk-konceptet in i en tecknad film. Att det sedan slängts in en superskurkskatt i det hela gör att jag faller pladask nästan direkt. Animationerna är ju så otroligt vackr och Paris blöta gator ser så otroligt perfekta ut, aldrig får dessa animationer mig att tveka en sekund - för de är geniala, precis som filmen den själv. Att jag valde att ladda hem en icke-dubbad version som tog två dagar att få ner, kan vara ett av de bästa besluten jag gjort, för oj vad magiskt det är när skurkarna babblar skit på franska, och oj vad vacker Nicos röst blir till hans personlighet på franska. I en dubbad version skulle all magin med säkerhet vara borta. Detta är en film som jag vet kommer landa långt upp på 2010-listan redan nu. Jag älskade verkligen den och den hör utan tvekan till en av de starkaste animerade filmer på senare år. En stark 7/10 kan jag med stor säkerhet säga att det blir. Den är och snuddar vid åttan men inte riktigt så är den där.
wyrm
2013-08-30
Den var rätt söt men inte särskilt minnesvärd. Småkul ibland men det räckte inte riktigt till ett medelbetyg.
LKfen
2013-05-19
söt film
GinNTonic
2013-01-02
Jag tycker att den här var rätt ful och dåligt berättad. Fann dock viss underhållning i de inkompetenta skurkarnas tramsiga käbblande.
mgrankvist
2012-07-28
Söt!
ArvidBååth
2012-07-18
Charmig film för hela familjen (gillades starkt av barn 4 och 6 år). Spännande och ibland kul.