Ung och oskyldig

En man blir oskyldigt anklagad för ett mord, men lyckas fly tillsammans med polischefens dotter.

Originaltitel Young and Innocent
Alternativ titel The Girl Was Young, På farliga vägar
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Anthony Armstrong, Charles Bennett, Gerald Savory, Edwin Greenwood, Alma Reville
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 30-tal
Skådespelare Nova Pilbeam, Derrick De Marney, Percy Marmont, Basil Radford, Edward Rigby, Mary Clare, John Longden, George Curzon

Skapad 2004-03-25 av nisseman
När Ung och oskyldig kom 1937 hade Hitchcock redan erövrat filmvärlden med sina två internationella succéer Mannen som visste för mycket och De 39 stegen och skrivit på ett sjuårskontrakt med ...   Läs mer »

2014-12-08
Ju fler av Alfred Hitchcocks filmer från 30-talet som jag ser desto mer imponerande blir jag över det faktum att han redan då i sin karrriär var så skicklig. Detta är riktigt underhållande och man får här hänga på en riktigt skön resa i jakten på den riktiga mördaren. Tyvärr känns slutet lite väl enkelt och det drar ner betyget. Charmigt! 3+
ClintanTheKing
2013-07-19
En spännande, tät thriller som också innehåller lite action faktiskt. Hitchcock fick iom denna till en stabil film som i mina ögon är värd en stark 3:a.
NtoNW
2013-03-10
Är i mångt och mycket en typisk Hitchcock från den gamla engelska tiden. Kanske lite för typisk - inget överraskar direkt. Den är småtrevlig och har bra skådespelare, men blir inte mer än genomsnittlig.
Engravadlax
2012-05-31
Småkul, en av de bättre äldre Hitchcocks, men ändå för daterad på alla sätt och vis för att hålla mitt intresse uppe.
kakbakarn
2011-06-06
Stabil Hitchrulle det här, med den sedvanligt sköna blandningen av humor, spänning och romantik. Det är också lätt att bli lite småkär i den gulliga Nova Pilbeam. Har man sett regissörens stora klassiker rekommenderar jag den här som en trevlig mellanfilm.
StureStenhög
2010-11-09
En lite mer lättsam Hitchcock-film än vad man är van med, men storymässigt känner man igen sig väl om man har sett lite filmer av den gamle britten. Den här gången känns denna story dock lite för amatörmässigt konstruerad och det gör att det här blir lite av en blek kopia av bättre Hitchcock-filmer. Men underhållande är det fortfarande då regin som vanligt är kreativ och humorn faktiskt fungerar förvånansvärt bra med tanke på tidsåldern. Trean kändes därför aldrig i fara
aki
2010-06-02
Underfundig. Trevlig. Synd att fel scener är alldeles för långa (framför allt slutscenen). Svag fyra.
hsimpson
2009-10-03
Det för Hitchcock klassiska "fel man"-temat levereras med sedvanlig elegans.
martineden
2009-07-05
Är alltför lik de 39 stegen och avsevärt mycket sämre. Helt okej dock.
Jämte
2009-03-21
Godkänt. Håll utkik efter en härlig låt som heter "No one can like the drummer man". Ser tyvärr ut att bara finns tillgänglig i den här filmen.