3.5

Ung rebell

En av de första filmerna som vågade antyda att ungdomsvåld även förekommer i de högre samhällsklasserna. Jim är den våldsamme rikemanssonen som kommer i konflikt med allt och alla. Han råkar i trubbel med polisen, blir kär i Judy och råkar i slagsmål med hennes pojkvän.

Originaltitel Rebel Without a Cause
Regissör Nicholas Ray
Manus Stewart Stern, Nicholas Ray, Irving Shulman
Genre Drama, Romantik, 50-tal
Skådespelare James Dean, Sal Mineo, Natalie Wood, Jim Backus, Ann Doran, Corey Allen, William Hopper, Rochelle Hudson, Dennis Hopper, Edward Platt, Virginia Brissac, Ian Wolfe

Skapad 2019-11-13 av Anonym
Bilden på omslaget på filmen här är den kändaste bilden på legenden James Dean. Bilden är den som många först tänker på när de tänker på James Dean. Som ni ser formar han handen till en...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av
I år, 2005, är det 50 år sedan skådespelarlegenden James Dean dog. Trots att han endast hann göra en stor roll i tre filmer, fick han ändå ett stort rykte kring sig, och blev en slags kultikon....   Läs mer »

F-M-J
2015-02-02
James Dean lyser i huvudrollen och gav mig än en gång insikten i vilken tragedi hans död var för framtida Hollywood produktioner. En sann skådespelare av rang. Visst, filmen målas med breda penseldrag och kan te sig rätt oförklarlig och överdriven på sina håll. Men bortsett från det faktumet så är filmen en intressant studie i status-quo och alpha beteende som går att applicera in i alla samhällsgrupper. Svag fyra.
Vasp
2014-10-25
Av nån anledning hade jag fått för mig att denna filmen handlade om motorcykelgäng. Så jag satt och väntade på att det skulle komma in i filmen en lång tid. Fast filmen var riktigt bra inte riktigt en femma däremot var James Dean's skådespeleri av riktig hög klass.
daggeg
2014-08-11
Varken handling eller skådespeleri är särskilt vasst. Men det som riktigt stör är karaktärernas obegripliga motiv och agerande, framförallt ur perspektivet av att allt äger rum inom 24 timmar.
arruba
2014-04-26
James Dean är ju bara så äckligt snygg och så finslipad av gud för att stå bakom kameran. Lägg till charmiga 50-talet och vi får oss en hejdundrade trevlig film.
Natosh
2014-01-16
När jag såg den första gången som tonåring lämnade den inget bestående intryck. Men vid omtitt tio år senare så måste jag kapitulera, även om jag fortfarande irriteras av att orsaken till att huvudpersonen mår så djävulusiskt dåligt till synes är att pappan inte är tillräckligt macho och har förkläde hälften av scenerna han är med i. Jag skulle snarare diagnostisera honom med borderline eller liknande. Wood är söt, Dean är enormt karismatisk, men den som stjäl showen är sal mineo som den ensamme kärlekstörstande plato
Tolkana
2013-09-18
James Dean är fantastisk, men filmen i sin helhet håller inte för en femma.
Fläskkäft
2013-07-26
Filmen är snart 60 år gammal och det märks på flertalet ställen. Den är lite småtöntig, naiv. "Tonåringarna" ser ut som om dom är i 30 års åldern och deras ageranden känns allmänt föråldrade. Vad som aldrig går ut tiden dock är konflikter och relationer och det är vad filmen egentligen handlar om. Det är inte svårt att förstå James Deans legendstatus, han hade stark utstrålning och en skön stil. Detta är alltså min första film med honom och jag kommer att se de andra också.
JimCarrey
2012-11-28
Kände mig till slut tvungen att se den här "klassikern". Den var inte riktigt lika dålig som jag hade förväntat mig, men ganska dålig var den allt
jerker_dahlman
2012-01-02
En liten fundering kring filmen: Är det meningen att James Deans karaktär ska vara mentalt handikappad? Om det är så får jag nog höja betyget ett snäpp.

2011-12-13
Så kan jag kryssa för att ha sett en till film med James Dean. Den här tycker jag inte var lika bra som Jätten, som jag såg senast. Men den är fortfarande bra. Det är lite som att kliva in i en tidskapsel att se denna film. Filmen är från en svunnen tid, en tid i vår filmhistoria som verkligen tilltalar mig. Visuellt så är filmen väldigt vacker att se, med alla färger, bra interiör/exteriör, bra foto, m.m. Även manus och regi är genomgående bra, men det är något med filmens handling som inte riktigt griper tag i mig. Karaktärerna känns genomarbetade och bra framförda av skådespelarna, dom känns med andra ord trovärdiga. Men det är något som inte riktigt stämmer för mig. Den enda som jag direkt känns för av filmens karaktärer är Plato. Vilket inte riktigt räcker eftersom det finns flera karaktärer i filmen som tar plats. Kanske att det här är en film som växer med tiden. Jag hoppas lite på det, att en bra film kan bli ännu bättre ju mer man ser om den. Nu skall jag även försöka att se Öster om Eden med James Dean, så känns det som att jag har sett det mesta av det bästa med honom. En legend, ingen tvekan om den saken.