3.2

Ung snut

En ung, nyutexaminerad polis börjar på mordroteln i Paris. Hans kvinnliga chef har just kommit tillbaka till arbetet efter att ha varit borta av personliga skäl. Den nya gruppen försöker komma överens och får snart utreda ett mord på en hemlös man. Jakten på mördaren försätter flera av poliserna i stor fara, men framför allt den unge polisen och hans chef.

Originaltitel Le petit lieutenant
Alternativ titel Den lille polisen
Regissör Xavier Beauvois
Manus Xavier Beauvois, Cédric Anger, Guillaume Bréaud, Jean-Eric Troubat
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Nathalie Baye, Jalil Lespert, Roschdy Zem, Antoine Chappey, Jacques Perrin

lucius
2012-10-09
Den var riktigt bra. Det enda som störda mig var den överdrivna truffaut-kopplingen i slutscenen som var lite misslyckad, då man plötsligt kände sig manad att jämföra filmen med dom 400 slagen, vilken är en fransk klassiker i en helt annan liga. Den här filmen var bra nog att stå för sig själv utan sådana paralleller. Å andra sidan kanske det bara var en lite övertydlig hommage.
Tonti
2012-01-02
Som vanligt med Beauvois en välgjord och sevärd film, denna hör också till hans bättre. Själva unga snuten är rätt trist men det är välan meningen. Nathalie Bay är som vanligt utmärkt.
KillerPutte
2010-10-18
(rek.3) Lågmäld men samtidigt rå. Känns fruktansvärd realistisk och autentisk och det är verkligen något som inte hör till normaliteten när man närmar sig denna genre. Filmen går i sakta mak framåt utan filmmusik, och jag stortrivs. Oväntat bra!
mammene
2009-11-01
Ingen glamorifirering här av polisarbetet, det var så naturalistiskt det kan bli. Jag gillar när verkligheten skildras i all dess tristess, och människor är människor. Men det stannar vid en trea.
Rune2000
2009-10-30
En stark och realistisk polisdrama som gav mig större insikt i polisarbetet än vad standard polisfilmer är i huvudtaget kapabla till. Intressanta karaktärer och handlingen gjorde inte saken sämre!
tvamvarg
2009-10-22
Ultrarealism? Vet inte om det är det jag vill ha i en film, men den var bra för sin 'genre'.
Hengman
2009-10-22
Ungefär som Beck fast utan underhållning.
KyLLo
2009-10-21
Välgjord, välspelad och realistisk, men lite för vemodig.
Lurtz
2009-10-21
Inte så spännande på hollywood vis utan det känns mer verkligt, både polisarbetet och karaktärernas samspel. Väldigt bra melankolisk stämning.
Solidus
2009-10-21
Skådespelet i Ung snut är fantastiskt bra, och trots att filmen är väldigt lågmäld är filmen väldigt stark. Det går att jämföra med 12 edsvurna män: Det händer inte mycket, men som tittare sitter man fastklistrad av filmens magi. Problematiken med Ung snut är att filmen kommer in på flera olika sidohandlingar. Det leder till att istället att välja få sidohandlingar och gå in på djupet på dem, väljer filmens manusförfattare och regissör att ta in många sidohandlingar och skrapa på ytan på dessa. Betyget blir en mycket stark 3:a.