3.2

Unga rebeller

En gäng tonåringar som växer upp i ett välplanerat förortssamhälle känner sig bortglömda. De revolterar, leker med vapen, använder och säljer droger, hånar poliser och dricker whisky tills de är utslagna.

Originaltitel Over the Edge
Regissör Jonathan Kaplan
Manus Charles S Haas, Tim Hunter
Genre Drama, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Michael Eric Kramer, Pamela Ludwig, Matt Dillon, Vincent Spano, Tom Fergus, Harry Northup, Andy Romano, Ellen Geer, Richard Jamison, Julia Pomeroy, Tiger Thompson, Eric Lalich, Kim Kliner, Frank Mugavero, Kristina Hanson

2018-04-29
Udda film som säkert var kontroversiell när den kom. Gillar tidsandan och upplägget även om det blir för överdrivet längs vägen. Krocken mellan generationerna kunde gjorts mer realistiskt. De lyckas dock ändå fånga en bra stämning och som helhet är den godkänd.
Zero75
2016-11-06
Super mysig
LuxLisbon2
2014-04-01
Mysrulle fran 1979 om tonåringar som rebellar. Kanske inte pk att saga, men Matt Dillon som 15-aring ar het.
bubblo
2012-02-28
Lite av en amerikansk version av "Stenansiktet"
Sznax
2012-01-18
Ungdomar i fritt fall kan vara intressant att se, men när det går till överdrift blir det lite väl löjligt. Det finns en skön touch hela tiden i filmen (som verkligen säger att det här inte är seriöst) men samtidigt försöker filmen vara väldigt seriös. Konflikten blir för stark, sedan är den inte tillräckligt bra gjord rakt igenom för att hålla hela vägen. Betyg 4.4
TheJack
2012-01-16
En väldigt klumpig film. Regissören och manusförfattaren är någonting viktigt på spåren, men eftersom de är mer intresserade av att göra en exploitation-film så faller det platt. Det är ett jävla effektsökande med karikatyriska skitkaraktärer och billiga utvägar för att inte tillföra det ordentliga allvaret som behövs för att på allvar kunna skildra ungdomlig alienation. En ganska rutten film, med andra ord.
Tonti
2012-01-16
Stundtals roande men knappast särskilt bra.
kungkalas
2012-01-15
Jag struntar i att det inte direkt är något filmiskt mästerverk, jag tycker om den ändå!
Lillaprinsen
2012-01-15
Sympatisk och lägger kraften på rätt ställen. Annars mestadels tråkigt genomförd, lite som om det ständiga solskenet gav filmteamet solsting. Vilket i så fall berättigar det galna i än högre grad...
vladi
2011-11-16
Den är helt enkelt underbar! The power of youth!