3.1

Unga Astrid

När Astrid Lindgren var väldigt ung hände något som påverkade henne fundamentalt, en kombination av mirakel och missöde som kom att forma hela hennes liv. Det var en händelse som gjorde henne till en av de mest nyskapande kvinnorna i vår tid och den sagoberättare en hel värld kom att älska. Det här är berättelsen om när en ung Astrid, trots tidens förväntningar och religiösa påbud, bestämde sig för att bryta mot samhällets normer och följa sitt hjärta.

Originaltitel Unga Astrid
Alternativ titel Becoming Astrid
Regissör Pernille Fischer Christensen
Manus Pernille Fischer Christensen, Kim Fupz Aakeson
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Alba August, Maria Bonnevie, Trine Dyrholm, Henrik Rafaelsen, Magnus Krepper, Björn Gustafsson, Marius Damslev, Willy Ramnek Petri, Liv LeMoyne, Sofia Karemyr, Mira Mitchell, Maria Alm Norell, Lars Väringer, Eric Ericson, Li Brådhe, Maria Fahl-Vikander

Biberkolben
2020-03-18
Många gripande scener. Stark trea.
myslas
2020-03-01
Välgjort men inte direkt den del av Astrids liv man är mest intresserad av. Svag trea.
HerrNenne
2020-03-01
Den här historien är skildrad mer intressant i kort textform på museet eller liknande. Sanningen är att storyn och filmen i stort är otroligt ointressant och det enda intresset kommer just av att det är Astrid Lindgren som är karaktären här. Det är egentligen det enda som håller uppe intresset. Saker man inte visste att man skulle gilla: Astrid Lindgrens bröst.
ToddDowney
2020-02-22
Synd att dem tog sig friheten och förändra händelseförlop och dylikt. Allt för att skapa onödigt drama. Förstår Astrids dotter. En sådan kär författare som blir dragen i smutsen. Nej tack. En etta och inte mer.
Jompalompier
2020-01-26
Helt okej öven om jag hade svårt för de inlästa breven från barnen som dök upp titt som tätt. Lite väl övertydligt.
karlmats
2020-01-14
Biografier är inte riktigt min grej generellt och även om jag inte heller kände att det här var en biografi om Astrid Lindgren, allt var så avlägset hennes offentliga gamla tant-figur att det här kunde ha varit vem som helst, så lider den ändå lite av biografimallen. Alba August är väl ok och kanske förtjänade hon sin guldbaggenominering men det säger nog ändå mer om svensk film än om henne. Inte dåligt, men heller inte speciellt gripande, en ganska stabil 2a.
finkan
2020-01-10
Mycket bra film om Astrid Lindgrens liv när hon var ung.
Christofer
2019-11-28
2019-09-22: Skevt manus! Onödigt explicita sexscener. Det märkligaste av allt var ändå att filmen slutar där den borde ha börjat. Allt innan var ju rätt så sekundärt.
2019-08-07
För mig ganska ointressant film som var jäkligt seg från början till slut...
okidoki
2019-06-01