3.8

Ungkarlslyan

Försäkringstjänstemannen CC Baxter skulle förblivit helt okänd på den stora firman om inte fyra avdelningschefer hade behövt ett bekvämt ställe att dra sig tillbaka till med sina respektive älskarinnor. Det blev Baxters våning de inriktade sig på och detta trasslar till hans relationer med den märkliga hissflickan Fran.

Originaltitel The Apartment
Regissör Billy Wilder
Manus Billy Wilder, I A L Diamond
Genre Romantik, Komedi, Drama, 60-tal
Skådespelare Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Fred MacMurray, Ray Walston, Jack Kruschen, David Lewis (III), Hope Holiday, Joan Shawlee, Naomi Stevens, Johnny Seven, Edie Adams, Willard Waterman, David White (I), Joyce Jameson

Pi-R
2018-04-25
Farligt nära toppbetyg – största anledningen att det uteblir är att slutet blir väl utdraget. Undantaget detta finns det i princip bara saker att älska, kanske mest av allt dialogen, men från rollgestaltningar till foto är det ren njutning att få ta del av det. Mixen av lättviktigt komedi och svärta gör dessutom att filmen står sig bättre än flertalet samtida romcoms. Wilders förmåga att levandegöra miljön torde dessutom vara som mest förfinad här.
2017-10-25
HerrNenne
2017-09-18
Mörkret är bäst.
StureStenhög
2017-02-24
En väldigt trevlig film som dock har vissa mörkare undertoner som man kanske inte förväntar sig i en sådan här film från den här eran. Själva historien är inget nytt direkt, men gimmicken med lägenheten ger ändå filmen en viss personlighet, och de två huvudkaraktärerna är så välskrivna att det blir lätt att bry sig om dem, detta trots att jag störde mig lite Lemmons rollfigur emellanåt. Lite överraskad också över att Shirley MacLaine är så charmig i denna, i de roller jag har sett från senare i hennes karriär har hon mest bara varit jobbig. Fred MacMurrays karaktär innehåller inte många nyanser dock, men det kan jag ändå ha överseende med i en sådan här film. Det känns lite som att Billy Wilder var en regissör som helt enkelt bara fick filmer att fungera utan att man riktigt kan sätta fingret på hur, och det gäller i allra högst grad här. Stark trea
mammene
2017-02-20
Det kanske finns en gräns för snällhet, men samtidigt, det lönade sig! Mycket krångel och förväxlingar i en lättsam ton, handlingen kan tyckas enkel men innehöll många sidor på beteende. Snyggt! Stark trea.
myslas
2017-01-07
Ännu en väldigt bra film av Wilder. Väldigt bra manus, fint foto och Lemmon och MacLaine imponerar i sina roller. Kan dock tycka att de lite mer komiska delarna inte riktigt passar in när man behandlar så allvarliga ämnen. Väl värd sina lovord hur som helst även om den inte riktigt når upp till högsta betyg för min del.
RustyFilm
2016-12-08
Det här är en rolig och fängslande film med listigt manus. Den senaste s/v film som fick Oscar för Bästa film. Som bonus får man en intressant inblick i en gigantisk amerikansk kontorsarbetsplats i slutet av 50-talet alltså innan persondatorernas tid (Försäkringsbolaget Förenade Livs huvudkontor med 31259 anställda i en byggnad). Se om den, den håller, jag lovar.
Ful_fisk
2016-07-17
Snacka om en film som väver in tittaren direkt och bara blir en lång fröjd att se på! En väldigt fin och mänsklig film som fungerar utmärkt tack vare att den känns väldigt naturlig och okonstlad. Jack Lemmon är bra som alltid, men bäst är nog ändå Shirley MacClaine, som imponerar enormt här! Skitbra film!
frommen
2016-03-05
Gammal humor, dåligt ljus, ingen fart på rom-com- Dessutom en för mesig huvudkaraktär. Gah
2014-12-02
1960-års bästa film är en välskriven och välregisserad dramakomedi med Billy Wilders speciella touch av ibland briljant dialog och förmåga att aldrig underskatta tittarens intelligens. Här blir det dock lite segt ibland troligtvis p.g.a. att filmen är lite väl lång. Handlingen är dock förvånansvärt fräsch och Lemmon är riktigt bra.