2.7

Union Pacific

Året är 1862; mitt under det amerikanska inbördeskriget. Två järnvägsbolag beslutar att börja bygga den transamerikanska järnvägen. Ingenjören Jeff Butler är anställd för att se till att järnvägen blir klar i tid. Men affärsmanen Asa Barrows gör allt för att stoppa järnvägen.

Originaltitel Union Pacific
Regissör Cecil B DeMille
Manus Walter Deleon, C Gardner Sullivan, Jesse Lasky Jr
Genre Drama, Western, 30-tal
Skådespelare Barbara Stanwyck, Joel McCrea, Robert Preston, Brian Donlevy, Akim Tamiroff, Anthony Quinn, Henry Kolker, Lynne Overman, Robert Barrat, Stanley Ridges, Francis McDonald, William Haade, JM Kerrigan

Tonti
2017-08-02
Man får se det som en äventyrs- och spektakelfilm och då är det alls inte tokigt. Episka scenerier, snyggt foto, mustiga mustascher, och en kavat Stanwyck som slår av och på den irländska accenten lite efter behag. Inte så lite fånigt.
StureStenhög
2013-01-22
Borde ha varit bättre än vad det är. Jag gillar egentligen allting runtomkring väldigt mycket, tågnätets framväxt i den amerikanska västern är ett väldigt intressant tema att bygga en film på, och jag hade önskat att man hade vågat göra en seriösare film med mer fokus på detta. Men även i den här tappningen funkar det åtminstone. Jag gillar också verkligen den påtagliga känslan av en gammal klassisk storproduktion, och flera sekvenser är riktigt bra. Det som drar ner är själva storyn och den kärlekstriangel som denna kretsar kring, allt detta känns som såpopera innan såpoperan ens var uppfunnen, och det blir gärna lite för fånigt. Det är dock ett ganska underhållande spektakel, så en svag trea blir det