1.4

United Passions

En berättelse om tre män, Jules Rimet, Joao Havelange och Sepp Blatter, som format FIFA och fotbolls-VM till vad de är idag.

Originaltitel United Passions
Regissör Frédéric Auburtin
Manus Frédéric Auburtin, Jean-Paul Delfino
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Tim Roth, Sam Neill, Gérard Depardieu, Fisher Stevens, Thomas Kretschmann, Jemima West, Julian Miller, Jason Barry, Martin Jarvis, Antonio de la Torre, Serge Hazanavicius, Andrew French, Sean Campion, Dawn Bradfield, Pippo Delbono, Nicholas Gleaves
Filmnummer 112015

stgurgel
2016-10-04
Oändligt tråkig, men inte så dåligt gjord att den förtjänar sitt rykte som en av världens sämsta filmer, alldeles oavsett hur histrieförfalskande den är
emilstjernholm
2016-09-07
"The film is awful ... I hated doing it", har Tim Roth sagt. Oerhört förljugen, särskilt andra halvan när Sepp Blatter står i centrum. Filmens dramatiska klimax är när denna genomkorrupta skurk väljs om 2002, då vräks det på med stråkar på högsta volym. Damfotboll och fotboll i tredje världen är för övrigt hans hjärtefråga (självfallet inte pengar). Historien tar bekvämt slut 2006 när ett afrikanskt land får VM för första gången och vem är den stora hjälten om inte Sepp. Intressant som propagandarulle betecknat, men det är alldeles för många män i kostym och alldeles för många relativt händelselösa möten.
NoWireHangers
2015-12-02
Visst känns det lite löjligt skönmålande, inte minst i filmens andra halva, när alla (även jag som är totalt ointresserad av fotboll) vet vilken korrupt organisation Fifa är. Det är onekligen en propagandafilm men första delen av filmen var ändå lite intressant och som film betraktad är den ju inte i närheten av att förtjäna att ligga på IMDbs bottenlista. Tidsepokskildringarna känns rentav riktigt välgjorda.
2015-09-10
Jag hade nog väntat mig något ännu värre, men det är inte bra det här, och det är framför allt fullkomligt skamlöst. Fifa pumpar alltså in pengar för att göra en förhärligande film om sig själva. Handlingen går i princip ut på att de senaste hundra åren har bjudit på all möjlig jävelskap, men hur mycket det än stormar så kan man alltid lita på att Fifa rakryggat står upp för allting som är gott här i världen. Svårast är det att svälja porträtteringen av Blatter, när de framställer det som att hela hans existens är en plåga så länge det finns minsta lilla orättvisa kvar inom fotbollen, så vet jag inte ens om ordet "parodiskt" räcker till. Det ska väl dock sägas att om man skalar bort kontexten och bara fokuserar på det filmtekniska så är det förvisso fortfarande en dålig film, men inte en totalusel sådan. Skådespelarna klarar sig okej efter förutsättningarna (även om frasen "Jules Rimet still gleaming" nog aldrig har varit mer osann än i Gerard Depardieus gestaltning), och tidsdetaljerna är iaf godkända. Är man intresserad av fotboll och kan se komiken i det hela, så kan det här också vara ganska kul att se. Är man inte intresserad av fotboll däremot, så måste det vara väldigt svårt att hänga med i det ofokuserade berättandet. Regin är allmänt amatörmässig dessutom. Men jag vill också påpeka att det inte hade varit något fel om Fifa helt enkelt hade velat föra fram sin sida av historien, det hade nog inte ändrat min syn på dem det minsta, men det hade kunnat vara intressant. Det här är dock inte den filmen, den här filmen är skapad i en bubbla och den skildrar ett universum där Fifa har ersatt skivat bröd som måttet på allt som är bra. Det är den skamlösheten och den historierevisionistiska ansatsen som gör att bottenbetyget blir oundvikligt
pufred
2014-11-16
FIFA-sponsrad spelfilm om hur allt startade, hur fotbolls-VM har uppstått, hur grundlösa mutanklagelserna är. Hur fattiga FIFA egentligen är? Intressant att följa tidskommentarerna under ca 100 år. Roth, Neill, Depardieu är rätt bra utan att glänsa. 2-