3.8

Universums sista dagar

En kärleksberättelse om en självmordsbenägen japansk bibliotekarie, med yakuzan i hälarna, och en bohemisk thailändska i Bangkok.

Originaltitel Ruang rak noi nid mahasan
Alternativ titel Last Life in the Universe
Regissör Pen-Ek Ratanaruang
Manus Pen-Ek Ratanaruang, Prabda Yoon
Genre Drama, Komedi, Romantik, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Tadanobu Asano, Sinitta Boonyasak, Laila Boonyasak, Yutaka Matsushige, Riki Takeuchi, Takashi Miike

Skapad 2019-11-10 av Poivoroinen
Känn på den här. Enslig, pryd, pedantisk bibliotekarie boende i Bangkok söker slank, slarvig, kedjerökande prostituerad för trivsamma stunder framför dumburken. Bli inte förvånad om jag begå...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av serjaco
Ensamma ödlor i Bangkok..... En liten ödla vaknar en dag för att upptäcka att den är ensam kvar i hela världen. Någonting har hänt, och resten av jordens varelser är utplånade. Vem har inte...   Läs mer »

hsimpson
2016-09-13
Nja. Den har ett fint tempo och en intressant dynamik mellan skådespelarna. Men det lyfter aldrig riktigt.
peu-depeu
2014-07-24
Det är ju en väldigt fin film, men den är också väldigt långsam och kräver att man verkligen har lust att se den.
lilebroer
2013-04-23
Den mest mysiga och vackra men samtidigt intetsägande film jag någonsin sett.
JimCarrey
2013-01-06
Spännande och vackert.
Deepshit
2012-08-19
En film man måste se på vid rätt tillfälle då tempot är extremt långsamt. Men det är samtidigt en fin historia som berätta med både intelligent dialog och en snyggt foto. En film som rekommenderar till de som ibland tröttnar på alla musikvideo klippta popcornrullar från staterna.
Solidus
2012-07-07
Asiater är duktiga på att producera fram våldsamma actionfilmer och läskiga skräckfilmer samt ge sina verk, oavsett genre, ett snyggt foto och stämningssättande musik.” Universums sista dagar” är en snygg film med vacker musik och skådespelet ligger på en godkänd nivå. Däremot känner jag att filmen saknar dragningskraft. Det blir en aning trist och grått samt intresset avtar. Verket räddas av ett vackert foto och ljuvlig musik.
martineden
2012-05-27
[rek. 4] En mycket imponerande och atmosfärsisk film som metodiskt och suggestivt nästan hypnotiserar åskådaren med sina vackra bilder. Imponerande och subtilt skådespeleri och framförallt oerhört välskrivna karaktärer. Vackra färger och fin ljussättning. Filmen cirkulerar och iaktar existentiella frågor utan att göra några försök att besvara dem. Ett mycket vackert och berörande verk. Mycket, mycket bra! 4.
GinNTonic
2012-01-04
Mycket bra och välberättad film i långsamt tempo. Först verkade det bara vara ett bra drama, men det skulle visa sig att den blev väldigt tolkningsvänlig mot slutet så jag måste nog se den igen för att kunna förstå den helt. Den får en stark fyra tillsvidare!
oktoberfrosten
2011-11-01
äsch då! jag hade så länge längtat efter att få se den här också hittade jag den på biblioteket häromdagen. men jag är besviken. den var alldeles för s e e e e e e g. seg bortom alla mått!
dumbass
2011-06-20