3.2

Until the Light Takes Us

En djupdykning i det tidiga 90-talets norska black metal-rörelse, en musikriktning som inte har mycket gemensamt med dagens hårdrock. Det som först var musik blev sedan också ideologi. I protest mot att det byggts kristna kyrkor på gamla offerplatser från asatrons tid brände man ner gamla stavkyrkor på flera håll i Norge. Men rörelsen var också full av inre motsättningar som när de drogs till sin spets till och med ledde till mord. Filmen ger bakgrunden till rörelsen och berättar var några av huvudpersonerna befinner sig idag. Som filmen visar, har black metal-rörelsen även inspirerat konstnärer som norske Bjarne Melgaard och den amerikanske filmaren Harmony Korine.

Originaltitel Until the Light Takes Us
Regissör Aaron Aites, Audrey Ewell
Manus Aaron Aites, Audrey Ewell
Genre 2000-tal, Dokumentär

jezebel
2019-08-14
I huvudssak tycker jag en grej är intressant men den här "kulturen": var går gränsen mellan 1. Att bara hata sig själv och/eller mänskligheten och nöja sig med det och 2. Att göra ett kulturellt (och där med ytterst socialt) statement av det hela? Den här dokumentären tillför egentligen inget. Är man lite insatt i black metal så skrapar den på ytan. Är man oinsatt så spär den egentligen bara på bilden av att en nihilistisk människosyn som går hand i hand med farlig musik.
Bloodcolored
2016-09-30
Otroligt dålig produktion och väldigt osammanhängande bitvis. Intressanta intervjuer, men de ställer inga svåra frågor.
Tsurugi
2016-03-24
Riktigt kass dokumentär om ett gäng ofantligt ointelligenta böghatare, kulturmördare och fascister (i brist på bättre ord) som knappt ens tar upp dessa faktum. Varg låter man pladdra en massa fjortisintellektualism utan att ett ord om hans hatideologi (utöver antikristendomen). Massa ämnen eller händelser som hade varit intressanta att höra mer om och vad de olika personerna har för åsikter om tas upp för att direkt överges. Väldigt spretig. Höjd- eller lågpunkten är när "Hellhammer" hyllar att "Faust" "killed that fucking faggot" och att han hedrar honom för det. Hade velat se huruvida alla andra i denna posörrörelse håller med. Lyckligtvis förskonar filmskaparna oss i stort från att behöva lyssna på black metal.
Valarn
2015-08-09
För många områden som bara vidrörs. Bra i sin helhet. Tror den passar bättre för personer som (jag=gränsfall) inte har särskilt stor inblick i scenen.
Engravadlax
2015-05-05
Mest om personerna bakom musiken, inte så mycket om musiken. Mycket excentrism och knackig engelska. En del ofrivillig komik. Snubben som steppdansar till Bethlehem var speciellt. Abbath visar sig vara den djupsinniga av killarna: "He [Varg] wanted to live differently from us, so he decided to burn these churches. It must have been one hell of a rush for him. But now he's in jail, and that must suck for him." Trve, trve. Också tokroligt är den mediokra konstnären Bjarne som crushar hårt på Frost.
Sangraal
2014-07-05
Hur kan man tycka detta var en välgjord och intressant dokumentär?
TomJoad
2014-05-18
Kräver definitivt en viss förförståelse för black metal scenen.
amonamarth
2013-05-12
Bästa musikdokumentären någonsin.
piik
2013-03-11
mycket bättre än vad jag kom ihåg. den kan sticka iväg lite, så man tappar fokus. men den är bra att hitta tillbaka igen. men, välgjort ändå.
Supernaut
2013-01-01
Strålande dokumentär där personerna det faktiskt handlar om kommer till tals och inte bara massa självutnämnda experter. Dessutom roligt att det faktiskt handlar lite om musiken och inte bara människorna och dramat.