3.2

Upgrade

I en nära framtid där tekniken kontrollerar nästan alla aspekter av liv mördas teknofoben Greys fru. Hans enda hopp för revansch är ett experimentellt chippimplantat kallat för Stem.

Originaltitel Upgrade
Regissör Leigh Whannell
Manus Leigh Whannell
Genre Action, Thriller, Skräck, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Logan Marshall-Green, Betty Gabriel, Harrison Gilbertson, Melanie Vallejo, Benedict Hardie, Linda Cropper, Christopher Kirby, Richard Cawthorne, Steve Danielsen, Clayton Jacobson, Sachin Joab, Richard Anastasios, Ming-Zhu Hii, Simon Maiden (röst)

Andreas_
2020-06-26
Riktigt cool lågbudget sci-fi rulle med urcool action, mestadels okända skådisar men ingen som är dålig och huvudrollen görs av Logan Marshall-Green som är riktigt bra och spelar trovärdigt, detta känns lite som en blandning av massa gamla härliga sci-fi filmer som sprutade ut på 80 och 90 talet, t.ex Total Recall, Robocop och flykten från NY, denna för som känslan tillbaka till den bra eran av Hollywood, det är endast storyn som är lite simpel och banal men actionscenerna är hårda och brutala och riktigt snyggt filmade, koreografin är verkligen mitt i prick och det blir riktigt bra, hyffsat spännande och man sveps in i den coola framtidsmiljön, så betyget blir en mycket stark 3:a och 4:an är nära men hade det varit lite mer välproducerat, ännu fler kända och bra skådisar och en lite tyngre story så hade detta nog kunna mycket väl bli en stark 4:a eller kanske t.o.m 5:a, slutet är också bra, lite mörkt men ändå oväntat coolt, jag diggar.
karlmats
2020-05-13
En underhållande resa ändå, Marshall-Green påminner verkligen om Tom Hardy och även om han är en fattigmans sådan så är han ändå höjdpunkten i filmen, framför allt hans dialoger med Stem. Världsbyggandet är lite tunt och dialogen lite halvknackig så det blir actionscenerna man främst får luta sig tillbaka och gilla. Det känns som att Whannell kom på en idé som han gillade men som han inte riktigt orkade utveckla klart, det blir därmed både underhållande och lite frustrerande för det här hade nog kunnat vara så mycket bättre egentligen. Skådisarna runt Marshall-Green är väl ganska anonyma och trots att jag gillade det här är jag benäga att avrunda nedåt den här gången till en stark 2a.
Jannebanan
2020-05-07
Futuristisk kalkonrulle!
dafreakish
2020-04-25
Cool lågbudgetaction med smarta lösningar. Whannells bästa sedan han drog igång Saw-filmerna. Coolt bildspråk blandas med ett tillräckligt smart manus för att man aldrig ska bli uttråkad.
Murvel48
2020-04-17
En god idé som genomförts mycket väl.
Djason
2020-03-26
Snygga actionscener och en Logan Marshall-Green i högform. Slutet på filmen hade man typ listat ut fast ändå inte kan man säga.
Körsbär
2020-03-07
Ja jag trodde jag såg Tom Hardy, men ack se där fick jag fel. O man får ju "Venom" vibbar av denna, fast jag gillar denna bättre. ÄLSKAR slutet, att man vågar gå hela vägen. Slutet fick mig att lyfta från tre till fyra här :)
BarryHero
2020-01-21
Överraskande våldsam och gore:ig men det förklarar saken när jag ser att det är Leigh Whannell som ligger bakom den. Själva sci-fi-världen och grundidén känns ganska generisk och är uppbyggt på ett ganska klichéartat sätt. Filmen är ändå tillräckligt rå med en historia som utvecklar sig på ett hyfsat intressant vis för att nå ett godkänt betyg. Karaktärerna är dock rätt trista och endimensionella - speciellt den rike excentriske uppfinnaren samt den kvinnliga polisen.
martineden
2019-12-30
Även om själva idéerna som figurerar här inte är nya eller originella så är filmen väldigt väl genomförd och jag tycker att själva intrigen håller mycket bra för att ställa existentiella frågor om vår teknologiska tidsålder, utan att tynga ner den. Bra skådisar och bra regi. En pärla som alldeles gått mig förbi! Bra!!! 3+
Sovande_mannen
2019-12-07
ååå yeah know we talking. Skulle lätt vilja ha det så där själv alla dar i veckan sjukt cool. En av dom bästa filmerna jag vet på länge