3.7

Upp genom luften

En expedit anordnar en klättringstävling utanpå ett hus. Omständigheterna gör att han själv får klättra. Innehåller den kända klockscenen.

Originaltitel Safety Last!
Regissör Fred C Newmeyer, Sam Taylor
Manus Harold Lloyd, Jean C Havez, H M Walker, Hal Roach, Sam Taylor, Tim Whelan
Genre Stumfilm, Komedi, Romantik, Thriller, Familjefilm, 20-tal
Skådespelare Harold Lloyd, Mildred Davis, Bill Strothers, Noah Young, Westcott Clarke

hsimpson
2020-11-29
Nu är jag lite snål, men om detta hade varit en Keaton hade det knappast varit en av hans bättre. Och nu är det inte Keaton heller, tyvärr. Slutscenen är dock sevärd, förstås.
Ful_fisk
2018-09-03
En sådan film som påminner en om hur fruktansvärt bra stumfilmsskaparna var på humor. En konstform som gått förlorad men fortfarande är sanslöst suverän. Underbar blandning av humor, spänning och skräck på slutet! Mycket underhållande, varm och rolig! Harold Lloyd var lysande.
Hypostas
2015-10-24
Snygga stunts, men den här typen av slapstick-humor från stumfilmseran tilltalar inte mig personligen. Jag föredrar verbal humor som t.ex. Louis C.K.eller Larry David. Visst finns det element av fysisk humor även hos dessa herrar, men renodlad slapstick fungerar bara för mig i ett fåtal filmer, där Moderna tider är det absolut främsta exemplet.
lilebroer
2015-09-05
Safety Last blir till slut en riktigt trevlig filmupplevelse, där filmens slutsekvens gör den till vad den är på så många plan. Det är där som man verkligen ser varför Lloyd ändock omtalas i samma andemening som Keaton och Chaplin. Även om jag fortfarande är smått skeptiskt till hans personliga status i jämförelse med de andra två. Och det är även där som man på riktigt förstår vad som krävs för att skapa en legend. Safety Last slutscen levererar än idag, men jag ställer mig dock frågande till om man verkligen måste se hela filmen för att ordentligt känna för våran karaktär på slutet eller ej. Det får bli upp till er att avgöra. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/09/safety-last-1923-ld-70-min.html
2015-02-19
Jag var gediget underhållen filmen igenom och hjärtat satt i halsgropen för mycket av klättringsscenen! Fyran är ganska svag men den är ändå där!
kontorshunden
2014-12-08
Rolig, spännande och gör en alldeles pirrig i magen. Starkt att den håller sisådär 90 år senare. Klassiker!
myslas
2013-06-14
Jag föredrar både Chaplin och Keaton framför Lloyd rent generellt men den här filmen är väldigt, väldigt rolig.

2012-09-14
Den mytomspunna finalen är faktiskt en besvikelse i mitt tycke, dock är det övriga i filmen både unikt för stumfilm och uppfinningsrikt. Det här skulle man inte klara av att göra idag.
sunvalley
2012-04-02
En snäll fyra. Uppfinningsrik, men Lloyd är inte lika älskvärd som Keaton eller Chaplin. Klättringen är dock så bra att det kryper i fötterna.
Alreadyrick
2012-01-09
Tycker den här är roligare än Buster Keatons filmer och en del av Chaplins. Kul med klockscenen, som man har sett i många senare filmer.