Upp till kamp

Sverige är ett land i framgång, industrin blomstrar och folkhemmet är stabilt. Tommy, Lena, Erik och Rebecka kommer från olika bakgrunder och under några heta sommardagar förändras deras liv för alltid. Göteborgs stad har beslutat att stänga den populära klubben Cue Club. Stängningen är startskottet för ett upplopp som kommer att sätta stadens gator i brand. Till tonerna av Bob Dylan, Rolling Stones, The Beatles och The Who mullrar en rörelse igång; de ungas rörelse.

Originaltitel Upp till kamp
Alternativ titel How Soon Is Now?
Regissör Mikael Marcimain
Manus Peter Birro
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Sverrir Gudnason, Fanny Risberg, Simon J Berger, Ruth Vega Fernandez, David Dencik, Kristina Brändén Whitaker, Johan Kylén, Martin Wallström, Stefan Gödicke, Sven Ahlström, Mats Blomgren, Amanda Ooms, Johan Gry, Oskar Thunberg

patrasket
2013-08-09
magi
Jompalompier
2013-01-13
Trodde inte att den här skulle finnas på Filmtipset då det är en miniserie och inte en film, vad glad jag blev! Helt underbar serie som kan ses hur många gånger som helst. Jag blir nästan tårögd när jag tänker på hur bra den är.
FamousAnton
2012-08-14
oj oj oj vad bra!
Suverän
2011-11-22
Avsnitt ett och två är klara 5:or, avsnitt tre är en stabil 4:a och avsnitt fyra med det klena och onödiga slutet en svag 4:a eller kanske t.o.m. en starkare 3:a. Sammantaget, en stabil 4:a.
sparriskrigarn
2011-10-18
Det här är lite som en dokumentär om Hitler och andra världskriget. Fullt av fruktansvärda åsikter och totalt avskyvärd ideologi, men intressant och fascinerande. Serien känns mycket levande och trovärdig, utmärkt skådespeleri och allt är så fantastiskt välgjort. Jag kan dock inte komma över det värdelösa slutet samt den okritiska romantiseringen av kommunismen. Men visst, det var ju så folk var tyvärr.
casablanca93
2010-08-27
Ett fulländat mästerverk! En otroligt starkt utvecklingsdrama där allt genomförs perfekt; fotot, skådespelet, soundtracket m.m. Den är så hoppfull men samtidigt så fruktansvärt sorglig att jag till slut inte kunde låta bli att brista ut i gråt. Blev helt enkelt fullständigt golvad av den här serien!
Leipan
2010-05-23
Härlig! Två grejor bara: Slutet hade ju kunnat göras bättre på så många olika sätt. Och sättet de pratar på gör att jag ofta glömmer bort att det är i Göteborg det ska utspelas.
Hoffe
2010-04-22
Förvånansvärt bra skådespeleri. Fantastiska miljöskildringar. Slutet var så pinsamt svenskt att jag skrattade högt i soffan hemma.
distinkt
2010-02-11
lite fantasilösa musikval. stones och dylan är inte särskilt mod. de kunde väl lyssnat på soul & the creation istället tycker jag. ja fast sen kom de ju ifrån de åren och med proggen blir oundvikligen uselt. undrar varför man inte kan satsa på lokala förmågor, särskilt eftersom det är en svt-produktion. det är så trôkigt att höra massa stockholmare i en serie som utspelar sig i göteborg. det hade gjort en del för stämningen också. det hade väl i princip räckt med att ha ett par göteborgare på settet, så borde folk börja snacka rätt.
sadovski
2010-02-08
det är en fruktansvärt vacker serie om musik, kärlek och klass. nånting gör att jag inte vill sätta en femma nu, men det är den nog värd, egentligen. missa inte att det underbara soundtracket finns på skiva :)