3.2

Upperdog

Som småbarn adopteras halvsyskonen Axel och Yanne till Norge, han till materiellt välstånd i västra Oslo, hon till en medelklassfamilj i östra Oslo. Hos sina välmenande, men eftergivna adoptivföräldrar växer Axel upp till en bortskämd snobb som döljer osäkerheten om sin bakgrund bakom en likgiltig fasad. Till skillnad från sin yngre bror kommer Yanne ihåg att de kom till Norge men eftersom de blev skilda vid ankomsten vet hon inte vem han är eller var han befinner sig.

Originaltitel Upperdog
Regissör Sara Johnsen
Manus Sara Johnsen
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Hermann Sabado, Bang Chau, Agnieszka Grochowska, Mads Sjøgård Pettersen, Magnus Bjørnstad, Yngvild Støen Grotmol, Ole Paus, Birgitte Victoria Svendsen, Kjersti Holmen, Vidar Sandem, Tone Danielsen

bananton
2017-10-10
Håller med tidigare talare Mikka - det är intressant att jag ser filmen 5 år efter - men tycker filmen är till tider väldigt välgjord, spännande scenlösningar, fint spel och orginell historia. Till tider faller en del scener både i spel och manus - men tycker många av de fotomässiga valen lyfter filmen till en 3++ nästan fyra alltså!
Mikka
2012-02-21
Heja Norge! Välgjord film med bra, karismatiska skådespelare. Intressant story och detaljer som gör att filmen står ut från mängden. Klart sevärd.
2012-02-04
Lite rörig historia men med väldigt intressanta karaktärer. Skönt med en norsk film som omväxling till all mainstream jag brukar se.
karlmats
2012-01-12
Ganska tråkig historia som aldrig riktigt tar fart. Grochowska är ju lite söt men han dolmekinesen är tillräckligt störig för att förta den lilla glädjen. Några separata historier ska vävas ihop, det är nåt om krigstraumatism och jag vet inte vad. Jag tog mig igenom den iaf, men mycket mer än så var det inte. Varken trovärdigt eller speciellt intressant och då ligger den där nere bland 2orna.
Tarte
2012-01-10
Svag 3:a (frugan tyckte den var bättre)
larox
2011-11-15
fin film, naken - vilket gör att innehållet förmedlades på ett realistiskt vis, inget sötsliskigt tillägg. En story som håller och blir trovärdig. Trådarna flöt samman i slutet av filmen, vilket också kändes helt realistiskt. Kanonbra! Heja Norge <3
Starlette
2011-10-08
Tyvärr tyckte jag att den var seg, och lite spretig. Den polska tjejen var bäst.
Nonoshe
2011-09-04
Min första norska film och den slog många svenska filmer med hästlängder.
stgurgel
2010-12-02
Agnieeszka lyfter filmen helt klart filmen en bit med sin charmiga polska karaktär, och min tvåa är ett ganska hårt betyg, filmen är någorlunda OK men med överspel och brister i trovärdighet blir det ändå underkänt
jolinas
2010-08-06
Lite annorlunda och fin film :)