1.9

Uppsalakidnappningen

En läkarstudent, Josef Esfarander, planerar att kidnappa en juridikstuderande för att utpressa hans rika familj på pengar i ett desperat försök att lösa sina ekonomiska problem. Till sin hjälp har han sin flickvän Shirin och en godtrogen skolkamrat från gymnasietiden. Inspirerad av händelsen med kidnappningen av Uppsalastudenten 2011.

Originaltitel Uppsalakidnappningen
Alternativ titel The Uppsala Kidnapping
Regissör Anders Skog
Manus Anders Skog
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Poyan Karimi, Rasmus Luthander, Peter Åström, Shirin Golchin, Pierre Dahlander, Ulf Nyberg, Gabriella Boris, Gunilla Paulsen, Dan Johansson, Mina Azarian, Susanna Horneij, Emma Carolina Behrendtz, Helén Söderqvist Henriksson, Emily Faris, Pontus Gustafsson, Richard Forsgren, Marina Nyström

2021-12-11
En B-film som varken är underhållande, spännande eller smart. Och alla amatörskådisar som mer eller mindre känns som barnprogramledare.
Grillman
2020-05-02
Knepigt att man inte kunde göra något bättre av denna historia, då historian i sig är riktigt snurrig...
Samtalsmanicken
2020-03-29
Fruktansvärd svag och dålig filmatisering på ett utav de absolut roligaste rättsfall i svensk historia. Skrattade inte en enda gång. Rekommenderar att ni hellre lyssnar på de två avsnitten som finns utlagd på rättegångspodden!
Christofer
2020-01-03
2019-10-07: En märklig film om en konstig och lite blek historia utan några egentliga höjdpunkter.
TimBuckley
2018-08-19
Filmen tycks inte kunna bestämma sig för om den vill vara en svart komedi eller ett drama vilket påverkar negativt eftersom den är/blir varken eller. Men ändock underhållande för stunden. Stark 2a