2.5

Upptäckarna

Ben, en liten amerikansk grabb i en liten amerikansk förort a lá Spielberg, drömmer jämnt om utomjordingar men en natt drömmer han om ett kretschema. Han ritar upp schemat och tillsammans med två vänner bygger han maskinen som kretsschemat föreställer. Det visar sig vara grunden till ett rymdskepp som vännerna bygger färdig med skrot och döper till Thunderroad. I Thunderroad åker de ut i rymden för att möta de utomjordingar som gav Ben drömmen om maskinen. Men är de vad de verkar vara?

Originaltitel Explorers
Regissör Joe Dante
Manus Eric Luke
Genre Äventyr, Fantasy, Science Fiction, Familjefilm, 80-tal
Skådespelare Ethan Hawke, River Phoenix, Jason Presson, Amanda Peterson, Dick Miller, James Cromwell, Robert Picardo

Skapad 2019-12-11 av weng-weng
Ben (Ethan Hawke) är en sci-fi-tokig kille som har drömmar i vilka han ser rymdskeppskonstruktioner. Han ger ritningar av dessa till sin kompis, nörden och vetenskapsman-wannabeen Wolfgang (River P...   Läs mer »

Robkiller
2017-12-09
Barnfilm som är rätt charmig och delvis underhållande, men spårar ur totalt efter första timmen. Lite kul att se Ethan Hawke när han var yngre.
stgurgel
2016-08-25
Barnslig, korkad och sjukt charmig
myslas
2014-02-18
Man undrar ju lite hur Joe Dante tänkte när han valde att göra den här efter succén med Gremlins. Jag antar att han ville rida lite på E.T.-vågen, men det här är nästan så rörigt och helflummigt som det kan bli. Som en sorts droghallucination för barn. Sista halvtimmen är ett enda stort WTF???. Inte direkt höjdpunkten i Ethan Hawke och River Phoenix karriärer.
ShenLong
2014-02-18
den började ju så bra:(
FelixLindgren
2013-06-30
Den börjar helt perfekt och dalar sedan med hjälp av lysande bollar och helikoptrar till något slags 80-tals-limbo. För er matematiker: k = -1.
menschenfeind
2013-02-20
Synd att de tramsar bort det ganska mycket under andra halvan av filmen, för innan det är det på många sätt en ganska perfekt barnäventyrsfilm.
Ondskapt
2012-08-26
Upplägget lovar något fantastiskt, tyvärr fullföljs inte detta. Scenerna innan rymdäventyret har finfina ögonblick, man kan inte annat än älska förpubertal ungdom skildras i en sömnig suburb. Sen spårar det ur och blir för mycket.
lekke
2012-07-28
En klassisk Spielbergesk produktion tillika pöjkäventyr om att vara på något annat ställe än där man är. Filmen blir lite lätt oseriös i dess andra halva, men rätt kul om man är 10-12 år antar jag... Godkänd!
Hypostas
2012-03-22
Trams
Gröne_Orm
2012-01-04
Nä, det här är verkligen inte bra. Narkotiskt och osammanhängande. Att det här är såväl Ethan Hawkes och River Phoenix stora genombrott är mest konstigt.