3.6

Uppvaknanden

Den blyge neurologen Malcolm Sayer tar anställning på ett sjukhus i Bronx. Där provar han en ny medicin på den sömniga Leonard, och på flera andra patienter. Plötsligt avtar dock effekten, och bieffekter uppenbarar sig.

Originaltitel Awakenings
Regissör Penny Marshall
Manus Steven Zaillian
Genre Drama, Biografi, 90-tal
Skådespelare Robin Williams, Robert De Niro, Julie Kavner, Ruth Nelson, John Heard, Penelope Ann Miller, Alice Drummond, Judith Malina, Barton Heyman, George Martin (I), Anne Meara, Richard Libertini, Laura Esterman, Jayne Haynes, Keith Diamond, Dexter Gordon

Ful_fisk
2019-06-14
Började bra, men när Robert De Niro kom igång blev det riktigt bra! Berörde riktigt duktigt framåt slutet dessutom. Verkligen sevärd!
92axha10
2018-10-13
Typisk amerikansk sentimentalitet. Historien är fascinerande men jag hade önskat mig ett mer realistiskt utförande.
Jamesa
2018-09-21
Enormt skådespel av De Niro, som tillsammans med den historiska händelsen resulterar i att filmen förtjänar en 4:a.
PeterTheW
2018-09-04
De Niro, som allt som oftast gör liknande roller, visar här sitt spektra. Oerhört stark och bra film.
2017-10-09
Stark film
Haroo
2017-08-26
Fantastiskt skådespeleri, något mer ointressant story.
annihilat0r
2017-03-12
Klassikern "Awakenings" upplevde jag som en finstämd berättelse med starka skådespelare som under perioder berörde botten av mitt hjärta.
supermancover
2016-12-20
Både De Niro och Williams är MAKALÖSA. Har inte förstått tjusnigen med De Niro förrän nu, men nu jävlar ska det ses film. Kan inte med att sätta lägre betyg just nu även om jag är ganska säker på att det kommer sänkas med tiden. Men just nu kan det endast vara en femma.
Sarakin76
2016-10-26
Ganske bra film. Ikke så troverdig i reaksjonene til pasienten. Amerikansk naiv og politisk korrekt på det billige viset. De Niro er dog meget flink. +3.
2016-10-23
Mästerverk! En av 90-talets bästa filmer, alla kategorier!