Ur dödlig synvinkel

Ett brittiskt övervakningsfartyg träffas av en mina och sjunker till botten utanför ett fientligt lands kust. Längs inne i lastrummet finns den högteknologiska militärutrustningen ATAC som britterna använder för att sända instruktioner till sina strategiska atomubåtar. James Bond skickas iväg för att se till att inte utrustningen kommer i fel händer. Sovjetunionen har redan fått upp spåret och en ohygglig kapplöpning med tiden börjar.

Originaltitel For Your Eyes Only
Regissör John Glen
Manus Richard Maibaum, Michael G Wilson
Genre Action, Thriller, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Roger Moore, Carole Bouquet, Topol, Jack Hedley, Jill Bennett (I), Michael Gothard, Julian Glover, Lois Maxwell, Desmond Llewelyn, Lynn-Holly Johnson, Cassandra Harris, James Villiers, Charles Dance, Geoffrey Keen

sodomiten
2023-04-07
Egentligen borde filmen varit slut efter 5 minuter om gubben i permobil bara kraschat helikoptern ordentligt.
karlmats
2020-08-23
Moore känns lite piggare än vad han gjorde i Moonraker men för det mesta är det här slentrian-Bond som aldrig lyfter. Det är en tråkig Bondskurk, en anonym Bondbrud, lite gadgets och det känns som att man ville göra en lite mer verklighetstrogen Bondfilm efter att ha skickat upp karln i rymden förra gången. Resultatet blir lite trist. Skridskosnurran Bibi känns som en kass karaktär och vad man gjorde med Blofeldt i början kändes bara helt random. En stabil 2a, förutom titellåten är det inget som direkt sticker ut.
PSH-BOZO
2020-03-12
Har svårt för de sista Bond filmerna med Roger Moore. Han känns för gammal och det blir bitvis mer komiskt än spännande. Storyn i sig är tunn och filmen i sig är seg. Den har sina stunder men på det stora hela så är det här en av de sämre Bondfilmerna.
PSH-BOZO
2020-03-12
päronanton
2020-11-11
Åttiotalet tar sin början! Älskar Bond! Ser om den nu efter lite mer än ett år. Den är riktigt bra! En utav mina favoriter när de kommer till Bond och med Moore som James Bond. For your eyes only är en otroligt vacker låt som jag blir tårögd av, vilken röst Sheena Easton har.
Zebulonm
2017-09-18
Bästa Bondfilmen...
Jamesa
2016-12-21
En helt ok gammal Bond, nästan värd en 3:a.
gjoob
2016-07-29
Lite av en favorit-Bond faktiskt. Som så många andra Bondfilmer, upptäckte jag denna bland farsans gamla inspelade vhs-filmer. Detta var en av de jag såg flest gånger. Vet inte om jag skulle gilla den lika mycket idag och vet inte heller om jag verkligen vill veta. Man vill ju inte krossa fina minnen liksom.
Namellak
2016-07-18
Ändrar till 3 efter omtitt. Den enda Bondfilmen med Moore som jag gillar numera. Kanske den film i serien som kommer närmast verklig realism. Musiken känns daterad, men handlingen är bra och faktiskt spännande och det är befriande att Bouquet får vara en vass, självständig individ, som är viktig för handlingen. Det antyds subtilt att Moore egentligen är för gammal i sin roll och jag tycker att det här borde varit ett värdigt avsked istället för följande filmer. Men det tyckte tydligen inte producenterna och publiken.
labi
2016-03-31
Återigen räddas en rätt töntig film av mycket bra actionscener. Bouquet är dessutom en av de coolare bondbrudarna. Thatcherscenen är ju bara för rolig.